Sokkel - Tørretid

Vores nye altan er med to støttepiller som er nedstøbt i beton.

Så et hul er ca. 60 cm i diameter og 110 cm dyb (plus lidt ekstra i sider blandet med gamle mursten - jeg skulle jo også være i hullet ;-)

Hvor lang tid skal jeg regne med det er om at gennemtørre ?

Og til det er bærende ?

Begge huller er overdækket med presenning ca 1,5 over niveau så der ikke regnes på soklerne og der er helt åbent i den ene side for luft.

Gætter på det tager 2-3 dage til jeg kan fjerne stillads under altan, så der er fuld vægt på soklerne - og ca. 1 uge at hærde - eller ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvornår det er bærende tør jeg ikke gøre mig klog på, men da jeg byggede hus sidste år og vi støbte renderne (80 cm dybe, 50 cm brede og 36m lange) kunne vi gå på dem dagen efter og mure op.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Beton tørrer ikke - det hærder.

Beton opnår sin regningsmæssige styrke efter 28 døgn, men fortsætter med at hærde/ blive stærkere i al evighed.

En 2-3 dage er fint. Så kan du fjerne stilladset Alt efter cementtype vil mindst 50% af den forventede slutstyrke være opnået efter 3 dage.

Men dels kommer der ikke fuld last på fundamenterne fordi du fjerner stilladset. Når der står 4 mennesker pr. m2 på din altan - samtidig med at der ligger én meter sne - så er der ved at være fuld belastning.

Dels er dit fundament, (trykfladen mod jorden), formodentlig rigeligt stort. .o)

Takker for de gode svar - jeg venter et par dage mere før stilads fjernes
Producenten af altanen har specificeret 60*90 cm til søjlerne - og trykket yderst nok heller ikke helt lille. Søjler sidder ca. 2m fra mur hvor altanen forsætter ca. 0,5 m (i alt 8,5 m2) men da søjlerne var lidt for lange valgte jeg at lave hullet dybere. Det var nemmere end at skære i 10mm godstykkelse på søjle rør.

Skidt med det hvis fundamentet er for stort - hellere det end for lille fundament
Akkurat!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis