Flytte varmen fra 1.sal til stue etagen

Hej

Vi har en dejlig brændeovn, men vi har et lille problem.

Når vi tænder op, så smutter alt varmen op på 1 salen ( da brændeovnen står i gangen ved siden af trappen til 1 salen), så der kan være alt for varmt oven på og koldt neden under. så tænkte jeg om man ikke kunne få flytte varmen til et af værelserne neden under, og derved få varme i stuen etagen også?

Jeg tænkte lidt på at sætte en kanalventilator op, og så den tog den varme luft fra 1 salen og smed ned i et værelse neden under. Men får jeg noget ud af det? hvis ja, hvilken rør dia. skal jeg så vælge?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre du benytter en blæser til at flytte luften, får du intet ud af det nej.

Varm luft stiger op, dvs. skal du have den ned i stueetagen, så skal der en blæser til.
Noget varmeflytning skal der til.

Gad vist om det snedigste ikke var at distribuerer varmen til de fjerneste afkroge af stuetagen - først.
Og måske efterfølgende lave huller i etageadskillelsen. Efter behov.

Fordi det virker lidt bagvendt først at opvarme 1. salen og efterfølgende trække varmen ned i stueetagen
Grunden til at 1 salen bliver varmet hurtigt op, er at stålskorsten går lige op igennem 1 salen i stuen deroppe samt at trappen er åben og ovnen står i gangen hvor trappen også er, så varmen vil fise der op lige meget hvad, og så tænkte jeg det nok var nemmest at tage den der op fra og, så smide en kanalventilator i skunken, og lade den smide luften lige ned i stuen neden under ?
Kanalventilatoren er bedst, har du mulighed for at føre røret op til det højeste sted på 1. salen( højeste temperatur) ville det være bedst. 160 eller 200 mm skulle kunne gøre det vis det ikke er et alt for stort rum du ville flytte varmen til.
Annonce
oki super, må lige undersøge om jeg kan få noget rør på loftet.

rummet jeg har i tankerne den skal smide det ned i er ca 15-20m2
Tror at det er forkert tænkt. :o)

Hvis du trækker varmen fra øverste og varmeste punkt på 1. salen så ændrer du reelt ikke varmedistributionen i huset. Din brændeovn vil fortsat afgive varme opad mod 1. salen.

Hvis du derimod suger varme vandret under loftet i stueetagen, (evt. til mere end 1 rum), får du en langt bedre og mere ensartet varmefordeling i huset.

Det må jo handle om at få nogenlunde samme temperatur ved gulvet i stueetagen og loftet på 1.salen. Og ved hele klimaskærmen som sådan.
Og rent teoretisk er varmetabet jo væsentligt størrer hvis du har 20 gr. ved gulvet i stueetagen og 30 gr. under under loftet på 1. salen.

Men jeg har nu ikke megen forstand på varmeflytning. Udover at at jeg selv formodentlig får samme problem når jeg installerer min brændovn. :o)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis