Isolering af bindingsværkhus

Hejsa :o)

Vi har anskaffet os et bindingsværkhus fra 1876 og vil i den forbindelse isolere ydervæggene indvendigt.

Hvordan gøres dette billigst samt så effektivt som det nu kan være?

Har revet al den gamle indvendige beklædning (Cellotexplader og nogle steder med gips uden på) ned så jeg har den rå væg tilbage, og denne skal jeg lige have fyldt fugerne ud i samt pudset lidt hist og her ;o)

Havde tænkt at sætte et træskelet op i loft og gulv, da vi senere hen nok ser os nødsaget til at reparere bindingsværket eller helt fjerne det, og i den forbindelse ikke er nødsaget til at rive indervæggene ned igen.

Super Forum :o)

Hejsa :o) Vi har anskaffet os et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1876 - var det.
Der er en grund til at bindingsværk huse de sidste 30-40 år er blevet ødelagt, rådnet væk, blevet revet ned osv osv. Det er fordi man efterisolerer, blander nye byggemetoder ind i det gamle hus, anbringer dampspærre og lignende. Det er nok ikke for sjov at alle instanser der har forstand på netop restaurering af gamle huse, fraråder på det kraftigste at bruge dampspærre, og for meget isolering.

Bla. sylden er konstrueret så fugt fra undergrunden skal trænge op igennem den, og blive ventileret ud på både forside, og bagside af muren. Så længe der ikke er nogen isoleret indervæg, eller cellotexplader klasket på væggen, er det intet problem.

Så længe man ikke efterisolerer mere end de 100 mm, uden dampspærre er det ikke noget problem. Ventilationen på bagsiden, og den smule varme der trænger igennem de 100 mm isolering, holder bagsiden af væggen fin og tør.

Men som jeg skrev tidligere, køb bogen "Huse med sjæl" af Søren Vadstrup, han har rigtig mange års erfaring med det her, og alt det byggetekniske, og æstetiske er beskrevet i bogen til bla. købere af gamle huse. Udover det kan du kontakte Kulturarvsstyrelsen som helt sikkert også kan hjælpe dig godt på vej.

Mange bindingsværkshuse har stået i over 200 år, og hvis man respektere huset og den måde det er bygget på, kan det stå 200 år igen.

Dampspærren har ingen funktion i denne opbygning, udover at være med til at fange evt fugt inde i din nye væg.

Der er intet sentimentalt i de her metoder, det er ren erfaring.

http://www.lyrk.dk
OK - godt så.

Men så er det jo svært at lave en nogenlunde moderne og energiøkonomisk bolig ud af et gammelt bindingsværkshus. 100 mm isolering er jo ikke meget.

Men så længe det handler om teknik er det vel bare et spørgsmål om at løse problemet.
F.eks. ved at understøbe bindingsværket med et ordentligt fundament, komplet med fugtspærring, radonstop og randisolering. Det kan man passende gøre samtidig med at det nye terrændæk med 300 mm isolering etableres. :o)


Og det er helt rigtigt at Søren Vadstrup ved meget om den tids byggerier.
Men hvorfor gamle huse skulle have sjæl forstår jeg nu ikke. Så hellere spøgelser. De er da til at tage og føle på. :o)
"F.eks. ved at understøbe bindingsværket med et ordentligt fundament, komplet med fugtspærring, radonstop og randisolering. Det kan man passende gøre samtidig med at det nye terrændæk med 300 mm isolering etableres. :o) "

Hvordan synes du selv det lyder ?

http://www.lyrk.dk
Det kommer vel an på husets stand, om det er bevaringsværdigt osv.
brison skriver at bindingsværket senere skal laves eller fjernes.
Vi stod med samme problem for 15 år siden, huset stod på sylsten og i bindingsværk, sydsiden næsten ok,nordsiden sunket 15 - 20 cm ( bundrem rådnet væk) kunne stå under bjælkerne i den ene side af stuen, ikke i den anden, ingen isolering i ydervægge i en stor del af huset og et gulv der flere steder var ved at rådne op.
Det endte op med at der blev pillet 6 m ydervæg ned af gangen, støbt fundament ( det største arbejde er at få sylstennene til at sidde pænt i fundamentet ) bindingsværket renoveret og monteret igen, så videre med de næste 6 m osv til de 72 m rundt om huset var over stået. som jeg skrev ovenfor er der 5 cm luft, en gyproc vådrumsplade 150 mm isolering og en muret indervæg
Gulvet blev gravet ud i hele hytten, isoleret lavet gulvvarme støbt og lagt klinker, skillerum lavet i bindingsværk eller muret.
Et dejligt GDS arbejde der tog 5 år :-) men som aldrig er blevet fortrudt, så jo jeg syntes det lyder fornuftigt.
Det synes jeg lyder helt rigtigt.

Hvis man vil bo i en nogenlunde up-to date bolig er det vel det der skal til.
Og som sagt jeg jeg er ganske usentimental når det gælder huse.
"Respekt for huset"!!! Vor h.b.

Men jeg skal nok undlade indlæg om bindingsværk indtil videre jo. :o)
Har nu læst på kulturarvens hjemmeside omkring isolering af bindingsværk ( http://www.kulturarv.dk/information-om-bygningsbevaring/facader-skiltning-mv/isolering-af-bindingsvaerksvaegge/ ) samt fået fat i den omtalte bog.

Men hvis ikke der kommer dampspærre op er det jo ikke muligt at benytte sig af de almindelige gipsplader på de inderste vægge??

Undskylder mine dumme spørgsmål, men vil så gerne gøre det rigtigt :o) og nyder derfor godt af jeres erfaringer/informationer :o)

Super Forum :o)

Der er ingen problemer i at bruge alm gipsplader uden dampspærre.

http://www.lyrk.dk

Hvad skal jeg bruge til pudsning af indervæggene, kalkmørtel??
Eller kan jeg bruge en anden mørtel med lidt cement i?
Som sagt skal jeg jo have anden beklædning uden på så kommer ikke til at se på det igen.


Super Forum :o)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis