Sod på ruden, i brændeovn..

Hej alle.

Nu ved jeg godt det er det klassiske spørgsmål, hos alle der lige har fået brændeovn (ca 1mdr siden) Netop hvorfor soder mit glas til??? Jeg har læst en masse på nettet omkring optænding og afbrænding, men intet virker.
Jeg tænder op, med alt åben, så efter 5-10 min begynder jeg at lukke de forskellige spjæld, og lågen til. Men sekundær luft er naturligvis stadigvæk åben.. Når så flammerne ser pæne ud (ca 5-10min igen) så skruer jeg ned for sekundær. til ca 30%åben.. og den giver fin varme, og tror skorstene er helt varm osv.. Men mit glas ser ud af helveds til... Det skal lige siges, at dette er her til morgen, hvor den har ligget på de der 20-30% åben på sekundær med gløder.

Og jeg fyre pt med briketter..


Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5-10 min. opstart er ikke nok i min brændeovn.
Når du begynder at lukke ned for luften, skal flammerne blive blålige og nordlysagtige. Hvis de er gule og røde, er det for tidligt.
Hvis jeg synder mod dette, bliver min låge ligesom din, men dog aldrig fuldstændig ren. Lukker jeg for tidligt, ligger briketterne blot og gløder og ulmer alt for længe. Bruger jeg brænde, som almindeligvis indeholder 16-20% vand, bliver problemet meget værre i min ovn, hvilket også kan lugtes udenfor.
Din nabo vil nok også glæde sig, hvis du får styr på forbrændingen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa.. det er slet ikke så let :-)
Men.. hvis man vil have en "ren" forbrændning, er det et spørgsmål om mængden af træ, og mængden af ilt... hvis du putter for meget træ ind, og ovnen ikke kan få ilt nok... soder du.. laver du et lille bål, kan du nøjes med lidt ilt, man skal så sub.med træ lidt oftere..
Ovnen vil sode under opstart, samt når den er ved at gå ud.. men det sod kan tøres af med en avis, og er til at styre, det andet sog, det der sidder fast, er fordi du fyrer forkert.. ofte for meget træ og for lidt ilt...
Når ført du har sat ild til skidtet, må du ikke tænke "besparende".. prøv at tænke at det træ skal bare futte af.. så tror jeg du finde ud af at skrue ned på de rigtige tidspunkter i forhold til den mængde træ du putter ind..
når du lægger nyt træ ind... skal du tilføre ilt igen... indtil gasserne er brændt af..
Men som sagt... giv den gas, så vil soden blive væk, og ikke for meget træ ind af gangen :-)..
alle har lidt bøvl fra start ;-)
Jeg går selvf ud fra din ovn er ok, og din skorsten er sat op efter "bogen " :-)
Mvh Jan J
hov... glemte lige.. det er lige meget hvad du fyrer med.. Princippet er det samme.. :-).. Men jeg syntes træ er lettere at styre.. og det med at "fyrer over", mener jeg kun man forsøger på, hvis man bor langt ude på landet uden naboer.. ;-) (og det vil sode)
Mvh Jan
Start med nogle mindre stykker træ og få lavet et ordentlig glødelag , derefter kan man ALTSÅ sagtens fyre med lavt blus HVIS man vel og mærket bruger noget ORDENTLIG OG TØRT TRÆ
Og man kan også fyre over med en ordentlig ovn samt ordentlig træ ( Eg ,Bøg,Ask)

OG ikke KUN på landet

Tim  
 
Og i en nutidig brænde ovn foreskriver de fleste producenter et fyre med træ med en Diameter på 5-8 cm alt afhængig af fabr.

Tim  
 
Annonce
Hej Mark: Det ligner en rude på en brændeovn der har brændt natten over med for lidt ilt.

Morsø ovne har en god hjemmeside, gå ind under nyttige råd.

Det sidste punkt ude tilhøjre under fyr rigtigt og spar penge, lad være med at lade ovnen brænde om natten hvis du kan lide dine naboer.

Mvh.

Benny N.
Hej Alle.

Jeg bor langt ude på landet så naboerne er ikke noget problem (ca 400m til nærmeste), mit største bekymring er skorstensbrand.
Det skal lige siges at det er første gang jeg har med brændeovn at gøre.. Vi har en "gammel skorsten" men den er renoveret til iso kerne??? sagde skorstensfejeren.. og vi kørte ned til et pejsecenter som monterede og installerede, så alt skulle være i orden.
Nu har jeg fra jeg lavede dette indlæg givet ovnen fuld sekundær luft, og den har faktisk brændt ret meget rent(dog ikke det værste, men klart nok.. Men syntes bare ikke den skal stå for fuld udblæsning..

Det er en lille ovn 5kw, som han anbefalede os, og jeg ligger 3 briketter ind, 2 i bunden og 1 på tværs, så ligger jeg 1 tænd blok og noget småt træ(købt hos pejsecenteret) ind over tænd blokken...

Samtidig står der i vejledning, at garantien ikke dækker hvis man "overfyre" men hvad fanden er overfyre??? jeg har prøvet at jeg ikke kunne slukke flammerne ved at skrue helt ned.
Når man tænder op, har jeg svært ved at få ordentligt gang i den, med mindre jeg åbner skuffen et par cm.. hvilket ham i pejsecenteret sagde at jeg ikke måtte...

Damm det er altså ikke bare lige..

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Jeg tænder op på helt samme måde, men gør så noget aldeles ulovligt, utilgiveligt og politisk ukorrekt.
Jeg tager lidt papiraffald, evt. lidt pap, og lægger ind over eller ved siden af, for på den måde hurtigere at få lidt fut i skorstenen. Jeg undskylder mangfoldigt for denne alvorlige forbrydelse, og smækker mig selv i hovedet som afbigt.
Det rigtige ville selvfølgelig være at futte noget mere tændvæske og tændblokke af, i det hellige miljøs navn.

Du skal lade døren stå nogle centimeter åben indtil det indfyrede er overtændt, dvs at der i mit tilfælde ikke må være rene træflader at se længere. Herefter kan jeg drosle ned for luften og se det flotte "nordlys". Der må ikke være røde og gule flammer. Det er i min ovn tegn på iltmangel og giver beskidt rude i døren.

Overfyring vil jeg tolke, som voldfyring og som om der lægges for meget materiale ind og for stort et bål, med risiko for sprængning af ovnen. 
Du kan ikke slukke flammerne ved at skrue ned for luften. Så laver du trækul, med deraf gående røggener og sod, med rigtig gode muligheder for at udvikle glanssod i skorstenen og en flot skorstensbrand. Har prøvet det!

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg tænker bare, burde sådan en ovn ikke være bygget til at kunne tåle meget varme???

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Ang. optænding, fulgte der så ikke en brugsanvisning med den specifikke ovn. Der kan måske stå en anden måde i den.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis