Billige brændeovne og billige skorstene..

Jeg går og drømmer om en brændeovn til brug i det tidlige efterår og sene forår, som jeg kan varme huset op med når jeg slukker fyret..
Desværre har de tidligere ejere af mit hus raget de 2 oprindelige skorstene ned og bygget en ny ved vores fyrrum, så hvis jeg skal bruge en brændeovn i beboelsen bliver jeg nød til at bygge en ny udenpå gavlen..  Til det har jeg set at vvs eksperten har denne skorsten på bud:

SCANCORE 4,5M ENKELT Ø150MM

KOMPLET SKORSTEN

Til 2775 kr.  (kan ikke lige linke til den)

Er de gode nok eller er det noget man skal holde sig langt væk fra??

Brændeovnen vil jeg heller ikke bruge alt for mange penge på og har set at Xl-Byg i næste uge har en Varde ovn model Farsø1 på tilbud til 2999 kr. og det er jo en ret acceptabel pris, men er kvaliteten så også derefter??

Vi stiller ikke så store krav til udseende og design, vi vil bare gerne have den mulighed for lidt ekstra varme..

God Weekend

Søren




 


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gøre rigtig meget for at få den skorsten til at stå inde i huset, idet en udvendig skorsten vil blive rigtig meget kold, og dermed vanskelig at få til at trække ordentligt, især ved opfyring i brændeovnen. Jo koldere skorstenen er, jo dårligere trækker den naturligt og jo mere får den tendens til at danne løbesod.
Skal det være en udvendig, ville jeg personligt, vælge en stålskorsten.

Jeg bruger selv den metode at fyre lidt i brændeovnen i overgangsperioderne og når Fimbulvintrene raser. Brug træbriketter, hvis du ikke holder af løbesod.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Søren..
Kan ikke sige hvad du skal, men mener ktm har ret.. men vil da også lige sige, at hvis du ikke vil "ofre" det rigtige syntes jeg du skal vente, til du har mulighed for at lave det rigtig.. prøv at tale med din skorstens fejer, han er helt sikkert den der kan råde dig bedst (og det er gratis).. skorstenen er meget vigtig for din forbrænding, og det med ovnen ikke behøver at være pæn, tror jeg ikke holder på længrere sigt :-)... Men som regel er Varde ovne nu ret gode ;-)
held og lykke // Jan
Tænk har lige offentliggjort en test om brændeovne og i dit prisleje, anbefaler Tænk Asgård 2 fra Aduro. Set til 3495 kr.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo det er en fin skorsten!

Den er rigtigt godt isoleret pga. af den nye støbnings form de er begyndt at bruge. Hvis den endeligt skulle blive så kold at du ikke kan skabe træk i den skal du bare væde en ½ avis i lidt sprit og smide den ind af lågen i skorsten og tænde den Det vil forvarme skorstenen og skabe et godt træk!

Med det sagt har de andre har ret i resten. Det er helt klart bedst at placere den indenfor. Du skal en da ikke engang tænke på og den ligger klods op af et spær da, de nye støbnings form sikre mod at en evt. skorstenbrand breder sig. +++++ at du selvfølgelig får en lille bitte smule ekstra varme ud af at have den indenfor.
ktm, stål skorsten er ikke super gode længere. Teknologien har overhalet dem

De rusten og breder skorstens brande ALT for nemt. Medmindre man har en af de dyre med double rør og tegl isolering, men så er vi jo også oppe og snakke dyrt grej igen
Jeg har desværre ikke mulighed for at lave skorstenen indenfor længere pga. nye døråbninger i overetagen, så der kun den mulighed...

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis