Dampspærre i stueetagen

I vores nye 2-planshus skal jeg nu til at have monteret lægter og brædder til loftsmontering. På 1. sal skal der naturligvis monteres dampspærre. I stueetagen er jeg dog mere i tvivl om, hvilken løsning der er den korrekte.

Etageadskillelsen består af 220 mm. betonhuldæk med kantstøbning, 125 mm. styropor og ca. 10 cm. armeret betongulv med vandbåren gulvvarme. I huldækket er der boret drænhuller. Min vurdering er, at der bør monteres dampspærre for at vi kan være sikre på, at huset kan trykprøves. På den anden side risikerer vi at lykke alt byggefugt inde i etageadskillelsen. Jeg er helt sikker på, at der kommer til at gå meget lang tid inden huldækkene er helt tørre.

Bør jeg montere dampspærre, eller blot forsøge, at lukke samtlige drænhuller, smårevnet og samlinger med et eller andet brugbart materiale ?

Selvbyggeren

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis tingene er udført rigtigt, burde der være lukket lufttæt ved afslutningen af huldækket ud i hulmuren, og er dette tilfældet behøver du ikke fortage dig noget.
Hej Orla

Tak for dit svar. Elementfabrikken har efter monteringen af huldækkene kantstøbt, men der skal vel blot være en lille sprække i kantstøbningen for at huset dumper når det skal trykprøves.

Jeg troede faktisk, at alle nye huse skal trykprøves inden indflytningen, men den tømrer, som arbejder for mig i øjeblikket har oplyst, at huset blot skal kunne bestå, hvis det bliver udtaget til kontrol. Ved du om dette er korrekt ?

Selvbyggeren

Det er lidt afhængig af hvordan det er udført, men jeg ville være mere tryg hvis der var brændt et stykke tagpap eller lignende henover.

Det kunne godt være tæt nok men det ved man desværre først når testen foretages.

Din tømrer har ret, ud fra det at det vil stå i byggetilladelsen, om kommunen kræver en BlowerDoor test, men den skal altid kunne bestå en test, og det er ret almindeligt, at der bliver foretaget en test under alle omstændigheder, da det er en meget god kontrol af sine håndværkere, eller det er en del af håndværkerens egen kvalitetskontrol.
Hej igen

Jeg er nu ved at være færdig og skal i nærmeste fremtid have bestilt en blower door test. I huset har jeg et emfang med en eksterne motor, som suger op til 1000 liter pr. min. Da jeg i dag foretog min egen lille husmandstest, kunne jeg konstateret, at et af palævinduerne ikke var tæt. Det fløjtede nærmest og når jeg stak en hånd op til det kunne jeg tydeligt mærke vinden. Det er et fast monteret vindue og luften kom ind mellem karmen og listerne. Det skal vinduesfabrikken naturligvis behandle som en reklamation.

M.h.t stueetagen er jeg blevet ret utryk idet jeg med emfanget tændt kan mærke at der suges luft ned fra lampestederne, hvor tømreren har lidt for store huller. Jeg frygter naturligvis, at der er hul et sted, hvor der er kantstøbt så luften kan trænge ind. Er det tilfældet har jeg et alvorligt problem.

Jeg har dog flere felter med Danoline akustikfelter, så jeg har også teori om, at emfanget kan skabe en form for turbulens mellem akustikhullerne og lampestederne selv om kantstøbningen er tæt. Jeg oplever nemlig det samme på 1. sal, hvor der jo er damspærre under gipspalderne/akustikfelterne. Er der nogen der har et bud på om min teori kan holde eller om der blot er tale om ønsketænkning ?

Selvbyggeren

Det med turbulens er nok ønsketænkning!

Det er ikke ensbetydende med at huset "dumper" i en BlowerDoor test, fordi der kommer luft ind ved lampestederne, da du som jeg forstår har gipslofter i huset, der jo nok er ret tætte i sig selv, vil indtrængende luft jo komme koncentreret de få steder det er muligt at komme ind.

Jeg er den vej på på fredag, sidst på dagen, hvis du skal have udført en BlowerDoor test.
Annonce
Hej Orla

Jeg har lige opdaget, at det nærmest stormer ind bag el-tavlen, når jeg laver undertryk i huset. Det må være noget som elektrikeren skal have udbedret. Det varer derfor nu noget tid inden jeg er helt klar. Yderligere har jeg talt med Danoline, som har leveret mine akustiklofter. Der er filt bag hullerne, så de er altså heller ikke tætte.

Jeg har et par tilbud liggende, men det kan godt ske, at jeg lige kontakter dig pr. e-mail, for at hører din pris, og om det kan hænge sammen, når du nu bor så langt fra mig.

Selvbyggeren

Det er min erfaring at den filt der sidder bag på akustikpladerne ikke har en særlig stor luftgennemgang og den kan nærmest ikke registreres, men produkterne r jo forskellige !

Jeg er jævnligt i området og har været forbi i dag, da dagens arbejde bragte mig følgende steder: Viborg, Silkeborg, Odder, Hadsten.
Hej igen

Jeg runder lige tråden af med at oplyse, at huset bestod testen i fin stil, så min store frygt viste sig at være helt ubegrundet. Kantstøbningen i etageadskillelsen må have stort set tæt, og så har akustikfelterne jo været uden betydning. Øvrige tætninger har jeg selv foretaget, så her var jeg ikke bekymret. Testresultatet var på 0,24.


Selvbyggeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis