starte op i fyret

Nu er vi langt om længe kommet ordentlig på plads i vores nye hus. og det er jo skønt.
vi er gået fra oliefyr (da vi boede til leje før) til et 3 år gammelt pillefyr (), 100 L varmtvandbeh. (der har kørt på strøm hele sommeren) samt en brændeovn i stuen (og EL gulvvarme i bad ( tændt) og stue (slukket).

men til det egentlige spørgsmål :

synes det har været rimelig koldt om aftenen/natten/tidlig morgen, her de sidste par dage, så derfor har jeg haft gang i brændeovnen om aftenen. men til gengæld er det jo okay varmt i dagtimerne (16-19 grader).

 så tænkte egentlig på : de af jer der IKKE fyrer året rundt, hvornår plejer i at starte fyret op til vintersæsonen ? 

- for på den ene hånd synes jeg da det er lidt tidligt, allerede nu, men på den anden side, hvad ved jeg ?! - for oliefyret i lejeboligen kørte jo 365 pga. varmt vand.

såå... hvad siger i ?

// Lille Nissen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer at begynde fyring når det bliver for koldt ikke at fyre!

Jeg bruger mit pillefyr, til at varme det varme vand op i en 160 ltr. beholder, der kan gå på både el og centralvarme.
Når jeg kører med fyret for at varme vand om sommeren, er alt andet lukket fra, dog på nær gulvvarmen i 2 badeværelser i stueplan, for at sikre tørre gulve. Det koster mig 75 kg. piller om måneden = kr. 150,-, hvilket jeg finder meget rimeligt.
Men ellers får brændeovnen en pind i ny og næ, når det som for et par dage siden, blæste lige hen i vejret.
Jeg har også en lille luft/luft varmepumpe i mit kontor, hvor jeg lige kan pifte temperaturen op.
Under alle omstændigheder gider jeg ikke fryse, så når der begynder at blive råt i luften, så kommer fyret igang, men normalt dog først en gang i oktober.

Med venlig hilsen
ktm

 

Den normale fyringssæsson er 1. okt til 1. april. Fyret kan som reglen slukkes når temperaturen altid er over 10 grader - men så skal man gerne have en brændeovn eller lign. til at supplere med.

Vores fyr er startet op 30 august. Men ikke problemfrit, da den til tider står og fedter i det pga. for lavt forbrug.

KTM - Hvordan undgår du tilbagebrand og at fyret er helt sodet til med så lavt forbrug - eller er fyret med eltænding?.

 

 

 

Jeg tænder kun fyret 2-3 gange om ugen. Det kører ikke kontinuerligt, da der ellers vil være alt for meget pausefyring med deraf gående spildforbrug.
Der er eltænder på brænderen, men jeg bruger den ikke.
Om vinteren kører jeg fyret med så lille indfyring, at det ikke vil kunne komme op på 90 grader som det er indstillet til. Igen på denne måde undgår jeg pausefyring og mener helt klart, at jeg fyrer meget mere økonomisk end på sædvanlig vis.
Ved diverse hjemmestrikkede løsninger, har jeg fået forbruget ned fra ca. 16 tons p.a. til 10 tons i afvigte vinter, som ikke var speciel mild.
Tidligere var jeg plaget af tilbagebrand, men det fik jeg afværget ved følgende 4 tiltag
1. at dække min skorsten over med et flækket betonrør, som jeg flere gange har vist her på LDS,
2. og åbne lidt mere for røgvenderen
3. og sørge for en langsom optænding med optændingsblokke i stedet for el-tænderens mere "eksplosive",
4. og endelig sørge for at købe træpiller med meget lidt smuld.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Lille Nissen på 09 sep 2011 19:20
Nu er vi langt om længe kommet ordentlig på plads i vores nye hus. og det er jo skønt.
 
men til det egentlige spørgsmål :

synes det har været rimelig koldt om aftenen/natten/tidlig morgen, her de sidste par dage, så derfor har jeg haft gang i brændeovnen om aftenen. men til gengæld er det jo okay varmt i dagtimerne (16-19 grader).

 så tænkte egentlig på : de af jer der IKKE fyrer året rundt, hvornår plejer i at starte fyret op til vintersæsonen ? 

- for på den ene hånd synes jeg da det er lidt tidligt, allerede nu, men på den anden side, hvad ved jeg ?! - for oliefyret i lejeboligen kørte jo 365 pga. varmt vand.

såå... hvad siger i ?

Hos os har vi oliefyr til varmt vand og gulvvarme, brændeovn til resten. Når det begynder at blive for koldt for os, starter vi selvfølgelig brændeovnen med træ også hvis vi synes det er koldt i dagtimerne. Når det begynder at blive for koldt om morgenen, starter vi gulvvarmen på minimum og når vinteren sætter ind ryger der petrokoks i brændeovnen; så er gulvvarmen ligegyldig. 

Jeg kan ikke sætte datoer på, alt afhænger af en behagelig temperatur i boligen. Hvis du føler for at fyre i brændeovnen nu og overvejer at starte fyret, så er det sådan; det er jo ikke os andre der bor dér. Er temperaturen ikke behagelig, fryser I, så fyr. 

Personligt er jeg ligeglad med, hvornår alle andre starter den ene eller anden form for varmekilde; for mig er det væsentlige at der er en indetemperatur som vi er tilfredse med.

/Kent.


 
 
 


 

 
 
Hey.

Står med samme situation

Har fået af vide at det normalt er et sted i oktober man starter med at fyre og forsætte til temperaturen udenfor ligger omkring det samme som i sen-september
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis