Vendepropel med aksel - hvor fås de??

Hej Bådfolk!

Jeg har normalt ikke forstand på både, men er mere træmand.

Dog vil jeg gerne lave en lille pram til hyggesejlads på fjorden.

Til det formål søger jeg en vendepropel med aksel, som kan monteres på en motor (indenbords). Det skal selvfølgelig være en mindre model. Jeg har set en på YouTube, hvor man vendte propellen med et håndtag tæt ved motoren.

Kan nogle herinde sige, hvor jeg finder en sådan?

Mange tak på forhånd!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv meden annonce i dba.

ellers en saab serviceværksted  (bådmotore)

tveskæg

 

Det er vel det der kaldes en omstyring... det bruges på fx fiskekuttere. Det er stigningen af propellen der ændres, og i bak vendes stigningen blot til at være negativ.. på et sejlskiv kan propellen stilles forholdsvist neutralt for at undgå nodstand fra propellen der trække sgennem vandet. Bremset (indkoblet) yder den rimelig modstand og i friløb knurer og rumler den oftest rimelig meget....
Jeg gætter på du kommer langt lettere i mål ved at anvende en revers ger i stedet. Her er det en fast propel du anvender og blot med et gear vender omdrejningerne. Det fåes ti lstore og små motorer.. På fx en lille Marstal motor er det en ret enkel konstruktion....

Måske er det i virkeligheden det du også har set på Youtube... smæk gerne et link ind der kan vise hvad du tænker på!
Hvilken motor har du i tankerne?

MVH Njord

MVH Njord
Tak for info!

Jeg har gravet de klip frem, der gav mig inspiration:

http://www.youtube.com/watch?v=Tu9tzVEERJs

http://www.youtube.com/watch?v=bmNEOeBtamc&feature=related

Mht motor er det nok en briggs som i videoen, men andet kan vel ogaå bruges. Blot vil jeg gerne undgå påhængsmotor for at få udfordringen med at bygge motoren, aksel og skrue ind i båden.

Tak
Jeg tror du vil få svært ved at finde en lignende omstyrring..... Og hvis du finder den koster den sikkert en del.

Jeg gætter på at et alternativ vil være at finde en gearkasse og sætte den mellem motor og skrue. Det kan fint fungere uden kobling... Skruen løber jo "frit" Så kan der skiftes med et rask ryk... og skulle tænderne skære... ja så går det helt sikkert også.

Jeg husker en gearkasse til fx en volvo 544 eller deromkring som rimelig kompakt, måske specielt 3 gearsmodellen. Eller hvad med en gearkasse fra den gamle kaseformede lada... den er sikekrt også enkel og ret solid. Men principielt enhver gearkasse der er beregnet til at sidde i en bil med motoren foran og træk på baghjulene... Bør jo kunne bruges.
Så mangler du blot en alm skrue, alm aksel og skroggennemføring....

Jeg husker at have set noget lidt lignende for længe siden... Nemlig nogle skydepramme med en lille honda motor med slyngkobling og ellers direkte træk på skrueakslen. De klarede sig så uden gear og motorsejlads baglæns.. her måtte de padle :-)

MVH Njord

MVH Njord
Jeg så det med håndtaget på videoen, hvor det jo så ganske enkelt ud. Jeg kan lide det enkle.

Jeg har skam også tænkt over diverse gearkasser, slyngkobling og endda remtræk (lidt a'la variomatic) til at overføre kraften. Nej, bakgear er jo ikke strengt nødvendigt.

Jeg har også tænkt - det var faktisk den første ide - at bruge en gammel fordmotor med kobling, gear og aksel. Måske V4 hæhæ, men det er jo bare en lille pram.

Skoggegennemføring, ja. Er det så nemt som at montere et beslag, eller er der flere ben i det?

Den skroggennemføring, må være stævnrøret du taler om er (bare) et beslag:

et rør med flancer  lejer og pakdåse, MEN MEN DET SKAL SGU SIDE LIGE.

således  det er muligt at lejne motor, gear og skrueaxel op og samtidig få

det vandtæt.

tveskæg

 

Tak, Tveskæg. Hvis det bliver for svært for mig, må jeg jo lave en katamaran med motoren i midten ... eller lave en "Thailænder" 

Ellers må jeg lære undervejs (som jeg plejer!).

Det du kalder en Thailænder, må være en Longtaiel, det kunne sgu være sjovt

tveskæg

 

Så en ældre volvo motor monteret med skrue på en lang aksel, som de såkaldte longtail.. men båden var en rimelig alm jolle....
Det var i Göteborg havn han kom strygende.. lidt specielt må jeg nok sige det var.....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis