Vendepropel med aksel - hvor fås de??

Hej Bådfolk!

Jeg har normalt ikke forstand på både, men er mere træmand.

Dog vil jeg gerne lave en lille pram til hyggesejlads på fjorden.

Til det formål søger jeg en vendepropel med aksel, som kan monteres på en motor (indenbords). Det skal selvfølgelig være en mindre model. Jeg har set en på YouTube, hvor man vendte propellen med et håndtag tæt ved motoren.

Kan nogle herinde sige, hvor jeg finder en sådan?

Mange tak på forhånd!
Hej Bådfolk! Jeg har normalt ikke forstand på... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så en ældre volvo motor monteret med skrue på en lang aksel, som de såkaldte longtail.. men båden var en rimelig alm jolle....
Det var i Göteborg havn han kom strygende.. lidt specielt må jeg nok sige det var.....

MVH Njord

MVH Njord

En art longtail er klart en mulighed!
Dog er jeg kommet på en anden ide: JET.

Hvis jeg skaffer en god pumpe (evt. fra en vandscooter) og monterer en motor og en tyk slange, samt en 360 graders dyse, så er jeg ude over problemer med at føre aksel gennem skroget og også ror.

Hmm... det burde vel virke


 

det kan da blive spændene at høre, hvorfra jetten skal få sit vand uden at lave et større hul i bunden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Jammen der skal da være hul i bunden. Jeg forestiller mig et lukket kredsløb: Hul (ca. 100 mm med net, så vi ikke samler grene o.l. op), pumpe, slange (min. 50 mm armeret), jet-dyse (360 grader rotérbar). Forstærket med glasfiber her og der.
I princippet kunne man jo bare hive en tyk slange over rælingen, forbinde en pumpe og rette en dyse bagud. Så har vi fremdrift. Dog er den løsning for 'redneck', synes jeg - båden må gerne se bare lidt pæn ud også.

Jet ideen kan fungere: Jeg var for mange år siden med til at spule pæle ned ved et havnebyggeri. Når vi skulle flytte arbejdsflåden rettede vi bare spulestrålen 45 grader mod vandoverfladen,det gav god fremdrift. Vi brugte en gammel 3" vandværkspumpe.

tveskæg

 

Jeg er glad for, at Tveskæg kan nævne et eksempel fra praksis ... jeg tror skam ikke, det er nemt at lave en jet-båd, hvis standarden skal leve op til den, som de 'rigtige' bådfolk her i LDS lægger for dagen.
Forhåbentlig kan jeg dog lave en lille hyggelig pram med personligt præg.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis