"købt som beset" - ingen rettigheder ?

Hej hej.
For at gøre en lang historie kort - Jeg har købt en båd med en skade sælger ikke oplyste mig om. Det kommer til at koste mig omkring 11.000 i rep.
På den lap papir jeg fik af sælger står der "købt som beset" , har jeg overhovedet nogen mulighed for at komme efter sælger nu ?
Den er købt af en privatperson.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej det er ikke gyldig i dag det var kun i gamle dage det galte at mend kunne skrive det mit råd er at gå til en sagføre og få råd

hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Renek har fuldstændig ret. Den korte historie er, at kan du bevise, at fejlen var der på købstidspunktet, er du hjemme i varmen. Slå forbi den lokale gratis advokatvagt og få et råd om, hvad du bør gøre.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Sælger fortier en væsentlig ting i forbindelse med handlen. Han burde indse at dette er en oplysning der skal videregives til mulig køber.
I min terminologi er der tale om bedrageri, eftersom det ikke er en mindre ting.

Eksempelvis skal en sælger af et hus ikke rende rundt og vise dig alle k1´er ved en privat handel. Men alle k2, k3 osv. skal han oplyse om.

Jeg vil kontakte sælger og oplyse om det du har fundet af fejl som han burde have oplyst dig om. Enten bør han udbedre eller ophæve handlen. Vil han ikke det, vil jeg kontakte en advokat eller policen.

/ERHA

Det kommer da an på om han har købt den privat. Hvis du har, er du ilde stedt. Er den købt hos et firma er du i din gode ret til at klage til sælger.

Altså...det jeg mener med privat køb er, at det kan være svært at bevise noget OG at du selv skal bekoste en advokat.

En god forklaring jeg lige faldt over:
http://www.henrikaavild.dk/juridisk_brevkasse/juridisk_brevkasse_18.htm

Det kommer vel også an på hvad du har købt til hvilke pris..
Hvis man køber en båd der normalt koster f.eks. 100k og du har købt den som beset for 10k eller 20k og det hedder "som beset" ligger det til til højrebenet at det er en båd sælger vil af med og at den ikke kan sælges under normale omstændigheder.
Lidt ligesom en bil hos en forhandler der sælges for nogle tusinde kr med et år eller to til syn.. så ved man jo også at der er fejl om mangler, men man forventer at den kan kører og er i nogenlunde forsvarlig stand.. så hvad er det for en skade??

tager den vand ind er det alvorligt.. er det mere vedligeholdelse og kosmetisk er der vel ikke så meget at komme efter.

Så i dit spørgsmål, mener jeg at vi mangler en masse oplysninger.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Det var ikke så stort et problem alligevel..

Svendborg

hvis sælger af et skib oplyser at skiber har været påsejlet og der har været lynnedslag og andre fejl og mangler . kan sælger ikke gøres ansvarlig på nogen måde
men det skal nedfældes på papir. mvh møjsi

Og det var jo så lige netop det han ikke havde
Det kan ikke betale sig at skrive i denne tråd... spørgeren deltager ikke selv..!

Svendborg

Skrevet af grandoldman på 15 sep 2011 22:02
Det kan ikke betale sig at skrive i denne tråd... spørgeren deltager ikke selv..!
Ja - det er lidt surt, når spørgeren viser sig at være den der er mindst interesseret i spørgsmålet.

Men derfor kan problematikken jo godt være interessant og relevant for andre. Bottom-line her er, at formuleringen "købt som beset" ikke nødvendigvis er en trylleformular, der fritager en sælger for ethvert ansvar - han har stadig pligt til loyalt at oplyse om (skjulte) fejl og mangler, der er til stede ved handlen. Men det er køberen, der har bevisbyrden, som kan være svær at løfte, så der er al mulig grund til at holde ørene ekstra stive, når der handles brugt og privat.  

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis