Hvordan tilsluttes gulvvarme til eksisterende centralvarme?

Hej

Her er lige et spørgsmål fra to der har købt deres første hus og først lige har fundet ud af at centralvarmen er en lukket kreds og at vandet ikke kommer fra fjernvarmeanlæget... ja så uvidende var vi på det punkt...

Nå men, vi har købt det her hus fra 63, og har en del planer med det. Min mand er murer (heldigvis) og vi skal have taget gulvet op i hele huset og støbt gulvene m isolering. I den forbindelse vil vi gerne have lagt gulvvarme. Vi har ikke de store midler, så vi starter stille og roligt. Badeværelset bliver det første og så kommer gangen nok, som ligger som et L omkring badeværelset. Der skal lægges fliser og ligeså på et senere tidspunkt i køkken og bryggers. Derfor mener vi at det ville være tosset ikke at lægge gulvvarme med det samme. Vi har forestillet os at genbruge vores flotte fletparket i resten af huset (hvis det lader sig gøre), og tænker at det nok vil være for risikabelt med gulvvarme der! Undskyld den lange roman, men sagen er:

Vi ville gerne vide hvordan man tilslutter gulvvarmerørene (dem har vi rimelig styr på hvordan lægges.. tror jeg ;-)) til radiatorsystemet? Hvilke materialer skal der bruges? Bliver det bare koblet på det eksisterende radiatorsystem, eller skal det have sit helt eget system? Jeg kan forstå at man skal have en shunte, og at det kan være til en enkelt kreds eller til flere. Det er så også et spørgsmål om økonomi for os her og nu. Hvordan skal sådan en shunte kobles til systemet og hvorhenne. Ville det være dumt at have en for hvert system (rum)? Virker lidt mere overskueligt for os, hvis vi selv skal lave det, synes jeg.

Håber ikke det var for uoverskueligt.

Glæder mig til at høre jeres input.

Venligste hilsner Ann
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke økonomisk fornuftigt at have seperat shunt for hver rum. Hvis I har mulighed for at placere shunt og fordelingsanlæg til gulvvarmen i f.eks. bryggers eller et køkkenskab, er det at anbefale. Shunten bruger strøm

Der er ikke noget i vejen for at bruge eksisterende radiatorrør, men som sagt vil jeg anbefale at placere det hele i bryggerset sammen med olie/gas/pillefyret.

Når I nu skriver at gulvet skal op i HELE huset er det "bare" at føre kredse til de forskellige rum og så samle alle til- og afgange i det samme rum. Der er mange ting at huske, men det kommer I jo nok til
Slangerne har i styr på, enderne af slange skal samles et sted, hvor der er mulighed for at montere en gulvvarmestyring. Det kan være i et skab i en gang, osv. Gulvvarmeslangerne monteres i de forskellige manifolde, frem og retur. Og fra dette system skal kobles henholdsvis frem og retur til fra varme systemet. Gulvvarme styringen lukker varmt vand ind i systemet, til den indstillede temperatur er nået, eks. 30 grader, gulvarme styringen cirkulere så vandet i gulvvarme slangerne så gulvet får en ens temperatur, og lukker selvfølgelig selv "nyt" varmt vand ind når der er behov for det.

Nu vil nogen nok sige at en returtermostat på gulvarmen gøre det samme og er meget billigere, og det er også tildels rigtigt, der er bare den forskel at gulvet hvor vandet kommer ind, måske er 40-50 grader, og hvor slangerne slutter, kun er 10-20 grader. Dette kan absolut ikke anbefales.

Her er lige et link til hvordan en gulvvarme styring kan se ud. http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/gulvvarme-shunte-mm/megapro-shunt.html

Mvh Thomas Hansen

Hehe...ja, jeres flotte parketgulv kommer til at ligne et hav i orkanstyrke hvis I varmer det op til 50 grader
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis