Hjælp - Dele af vinduet i soveværelset rådnet...



Hej hjælpsomme LDS´ere...

Jf. billederne, er dele af vores vindue i soveværelet rådnet. Det er den vandrette nedre rammeliste indvendigt og udvendigt er det den vandrette og en af den lodrette. Det er en vindue der er 79 bred og 91 høj. Kan det godt betale sig at få en snedker til at lave det? Hvor meget ville det koste?

Eller skal vi have et nyt som passer i eksisterende karm - Hvis ja, hvor kan man få sådanne nogle billigt? Det er vel ikke standardmål...?



kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej hjælpsomme LDS´ere... Jf. billederne, er dele... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle.

Vi har da vist helt tabt trådstarter, men han suger måske bare til sig med al den viden der bliver lagt for dagen.

Måske er han ved at sætte et nyt vindue i?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg følger med:-) Var bare blevet rystet da jeg hørte om de 10 k...

Hvad kalder man sådan et vindue som mit, som vipper/drejer i midten?

Kan man selv måle og hvor præcis kan man være ?

Kan man montere et plastikvindue i trækarm?

NB: Husker det med ventilation...


kh. hilsen Mr. GDS 0
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Trækarm ?

Ja, det kan man da. Men jeg ville nu holde mig langt væk fra plast - og vælge træ.

til nød Træ/alu

Med nye fabrikslakerede trævinduer skal du først male igen om ca. 10 år - og med alubundliste får du ikke problemer med den.

Og så kan du jo skifte farve hvis du vil

Det er svært med plast.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har nu særdeles gode erfaringer, med plast døre og vinduer.
(selv om plast vinduer og døre , bliver rakket ned, af de fleste herinde)

mvh jens


 

Det kan være svært at se hvordan din kvist egentlig er opbygget.

Det forekommer mig at ydersiden er dækket af zink, som er malet i samme kulør som rammen.

Hvis det er rigtigt. Og karmen er skjult bag zinken og iøvrigt ikkke fejler noget. Så er det jo den mulighed at du faår en snedker til at fremstille en ny ramme - med de gamle beslag. Og en ny superlavenergirude.

Det kan osse være at vindueskarmen er bærende, (af taget). Og hvis karmen osse er rådden så ligner det i såfald meget en ny kvist.

Godtnok siger du at den eksisterende ramme er rådden. Men det er nu vist ikke meget.
Og derfor er der den mulighed at du limer, skruer, fuger og maler den eksisterende ramme så godt som muligt. Derved kan den måske holde 5-10 år mere. Og i mellemtiden har du mulighed for at spare sammen til en ny kvist, komplet med ordentlig uisolering, 3- lags termoruder og vinduer der er stopre nok til at de kan godkendes som redningsåbning. :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ved ikke hvad man kalder et vindue der drejer på den måde! Måske kan du nøjes med et topstyret? Det vil jeg mene er billigere.

Du kan bare bestille vinduet i samme, udvendige mål, som det der sidder i så ved du at det passer, men vær omhyggelig når du måler op.

Jeg har selv købt Rationel og KPK vinduer og et lignende vindue hos dem er jeg sikker på vil koste omkring de 10 kilo.
Men du bør da kigge på dem EISOE skriver om.

Jeg er heller ikke vild med plastvinduer, der er ikke noget funktionelt galt med dem men og de fungere sikkert ligeså godt som træ og alu vinduer. Det er jo stort set vedligeholdelses frit men som tidligere nævnt kan de jo ikke males.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Det hedder vel et vippevindue

Det finder du sikkert ikke i dag, der er de fleste topstyrede eller tophængte.
Takker,

Karmen er af træ og ikke rådent. og ja, det er et vippevindue og håber ikke Pillehave har ret:-) Så skal der rykkes på beslag osv...

Har overvejet selv at reparere vinduet, men er bange for at rådenskaberne spreder sig som ringe i vandet...

I princippet vil man komme langt med Rodalon, skære det rådne væk, noget stærkt antimug- og rådenmiddel og spartling (Udendørs) i små lag flere gange?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Du kan også tage ruderne ud og skrue noget træ på karmen og lave det man kalder en fast karm. Men jeg ved ikke om det er optimalt ikke at kunne åbne vinduerne når det er et soveværelse.   

Hvis det kun er det ene vindue der er rådent kan du evt. bytte rundt på dem. Hvis det er samme størrelse og du tage det af. Og så lave den faste karm på det du har mindst brug for at kunne åbne.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

La' vær' mæ' de' At lave faste ramme/ruder.

I tilfælde af brand i et sådant hus er det måske vinduerne du skal ud af.

Og brand er slemt nok. Glassplinter i r.... gør det ikke sjovere. :o)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også