Profilloft

Jeg skal til at lave nye lofter i hele hytten. Det drejer sig om 19x125 profillofter.
På nuværende tidspunkt sidder der 60x40 gipsplader fra 1972.

Jeg overvejer at lave det på 2 måder.

1: Forskalling direkte op under det gamle loft, med 60 cm afstand og så skyde loftet op heri. Der er masser at skrue i, da der er forskalling med 40 cm mellemrum og derimellem en "liste" på ca 5 cm, så der er pind for hver 20. cm.

2: Ryk det gamle gipsloft og dampspær ned, krydsforskalle med 40 cm mellem forskallingen og så nyt dampspær op. Grunden til de 40 cm istedet for 60, er noget med at der ikke må være mere end 25mm luft over loftet, pga brandregler (http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85 tabel 2). Og det får jeg jo med 2 lag forskalling.

Er der nogen af løsningerne der ikke duer?

Umiddelbart hælder jeg til at lave første løsning, da jeg sparer lidt forskalling, dampspær og arbejdet med at brække et helt loft ned og køre det væk.


 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løsning 2 er afgjort den bedste efter min mening.

tveskæg

 

Er loftet ikke allerede forskallet eller har jeg misforstået noget? Eller er det meningen at profilerne skal sidde langs med de brædder man kan se på billedet?

Vores eksisterende profillofter sidder direkte på spærene med 100 cm afstand. Der har de siddet siden 1983 og sidder pænt og lige. Så spørgsmålet er om forskalling i det hele taget er nødvendigt...
Profilerne skal sidde på langs med den eksisterende forskalling, så de kommer til at følge husets retning. Den oprindelige plan var også at pille den gamle forskalling ned og skyde direkte op i spærene. Men der er ingenting der holder isoleringen, så det kommer ned sammen med forskallingen, hvis de skal tages ned. Det vil jeg meget gerne undgå. Derfor valgte jeg at krydsforskalle i stedet, da jeg syntes det virkede nemmere.

 

Hvis dit loft er mod "uudnytteligt tagrum" skal isolerigen fastholdes pr. 300 mm med enten 2 mm udglødet jerntråd eller 19 mm forskallingsbrædder. (Den såkaldte brandtekniske fastholdelse)
Du kan fastholde isoleringen med de 2 mm jerntråd som du jo sømmer op imellem den eksisterende forskalling inden du piller samme forskalling ned.
Lige præcis årsagen til at der er opsømmet lister imellem eksisterende forskalling er netop kravet om max. 300 mm fastholdelse af isoleringen.

En anden løsning kan være at slå små stumper forskalling op under spærene, Imellem den eksisterende forskalling. Derved slipper du for bindetråden og at isoleringen kommer til at hænge.
Og faktisk tror jeg at det er den nemmeste løsning at håndtere.

Det ser ud til at du får nogle problemer ved skillevæggene. Hvis dine nye brædder IKKE skal forløbe hen over skillevæggen mangler der noget at sømme dem op i.

Ved ikke om jeg misforstår dit indlæg, men der må under ingen omståndigheder være hulrum større end 25 mm mellem brædder og fastholdt isol 19(16) mm profilloftbrædder.
Har du overvejet muligheden for at montere rustikloftet på tværs af husets længderetning?
Det er en udmærket løsning bare det er ens over hele huset!

Der må ikke være over 60 cm mellem undelagene/forskalling så det går ikke med at sømme i spær pr 1 m eller lignende.

Når du har en dampspærre af alukraft bør du nok etablere en ny og væsentlig mere tæt dampspærre.

Til hpox:
Der er ikke krav om fastholdelse af isolering mod uudnyttelige tagrum!
Annonce
Der er almindelig loftrum øvet loftet. Jeg vil jo gerne krydsforskalle, men så får jeg jo to gange forskallingens tykkelse op til isoleringen. Ifølge tabel 2 på den side jeg linkede til tidligere er det heller ikke noget problem hvis center afstanden er max 40 cm på forskallingen. Hvis jeg læser tabellen rigtigt. Det er måske forkert?

Men er der noget forgjort i bare at forskalle under eksisterende gipsloft og så lade hele molevitten blive siddende?

 

Så vidt jeg kan se, siger tabel 2 i http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85 at det vil være lovligt at sømme profilbrædderne direkte på spær hvis du går op i 21 mm i stedet for 19 mm.

Du kommer dog stadig ikke udenom at det nemmeste vil være at fastholde isoleringen med tråd inden den gamle forskalling pilles ned.
Pilehave. Derfor er jeg gået bort fra ideen med at sømme direkte i spærene. Istedet vil jeg forskalle på tværs under den eksisterende forskalling eller bare forskalle under eksisterende loft. Jeg vil meget gerne undgå at tage den gamle forskalling ned.

 

@Nautrup

Ja, det er vist rigtigt.
(Når jeg nu læser nærmere efter på Rockwools hjemmeside)

Er der sket en ændring eller hvad???

Men så er afstanden mellem forskalling for 16mm profilbrædder. (Som vi har drøftet tidligere :o))

Og der forekommer det mig at konklusionen var at det er korrekt - som du siger - at der et enkelt sted i en vejledning står at der max. må være 60cm mellem forskallingen/underlaget.

Og at kravet ikke håndhæves.

(Og at pågældende vejledning ikke er gældende længere, slet ikke efter fremkomsten af BR08)

Og at ingen, formodentlig heller dig selv, vil noterer det som en fejl i en tilstandsrapport, såfremt afstanden er op mod 1,1 meter.

 

Og så er det min pointe at såfremt man laver en ”brandteknisk fastholdelse” så er det osse helt lige meget med afstanden mellem forskalling/underlag.

 

Jeg springer lige tilbage til topic. Er det lovligt at forskalle under det gamle gipsloft og skyde loftet op i den nye forskalling eller er det noget fusk?

Eller er det bedre at tage gipsen ned, lade den gamle forskalling sidde, dampspær op og ny forskalling på tværs i 40 cm afstand. Jeg får mere end 25 mm luft bag, men ifølge tabel 2 skulle det være ok, hvis afstanden mellem forskalling kun er 40.

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis