Regler for el installation som ikke er tilkobler offentligt el net

Hej

Jeg er ved at se på at lave et OTG (Off the grid) hus.

I den sammenhængen skal der jo el til og så kommer det gode spørgsmål, hvad regler gælder der for el installationer som ikke er tilkoblet det offentlige el net?

Jeg har ikke helt styr på alt endnu men installationen kommer formodentligt til at bestå af:
1 til 2 små vindmøller (max 2 kw)
Solcelle paneler 5 til 10 styk af 50 - 200w 
Deep cycle by batterier 6 til 20 styk

Set fra mit synspunkt burde der ikke være nogle regler og tage højde for, men det er nu sket før at jeg tager fejl 

Så hvad siger i?

Hej Jeg er ved at se på at lave et OTG (Off the... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Stærkstrømsbekendtgørelsen indeholder sikkerhedsbestemmelser for:

Elværkernes produktions- og distributionsanlæg
Installationer i boliger og erhvervsbyggeri
Bestemmelser for konstruktion af elektrisk materiel, herunder standarder.

Og altså ikke for både og biler - men der er nok andre bestemmelser - dem kender jeg ikke noget til.

Prøv at klikke linket jeg har sat ind længere oppe - med stærkstrømsbekendtgørelsen og læs gyldighedsområde.

Stærkstrømsbekendtgørelsen er et digert værk - det er afsnit 6, der dækker installationer i boliger.

Er i øvrigt helt enig med Steinaa - hvorfor ikke lave det rigtigt ??

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

@ Bojer

El udd. er dem mesk teoratiske håndværksmæssige udd. der er. Dette er ikke uden grund, der ligger massere af ting bage det der hedder El.
Der er ikke bare at trække kabler, og så kører det. Dokumentation på din tavle, kortslutnings beregninger, Dimensionering af installationen i din bolig, derefter er der selve installationen der skal laves med de rigtige kabler. SELV/pelv inst. Og så er der alle de afprøvninger af inst. når du så er færdig. Konsekvensen er når du så flytter fra huset på et tidspunkt, og der kommer et elsyn på din bolig. Ja så kan du vel gætte dig til, hvem der kommer til at betale dette show når det skal laves om. Og dette sker ude i det virkelige liv. og det er dyrt. Så lav det rigtigt fra starten af. betal dig fra det, det bliver som regl billigst. for når du ikke kan få det til at virke, ringer du til en elektriker og så skal han til at lave alt om. trække nye kabler fordi de kabler du har trukket ikke er de rigtige. osv.osv. ja man skulle næsten tro jeg havde prøvet det før.

MVH

Drdante

EISOE: Tak for svaret.

"11.1 Bestemmelserne gælder for elektriske installationer, såsom installationer hørende til:

Boliger.

Erhvervsejendomme.

Offentlige ejendomme.

Industriejendomme.

Landbrugsejendomme og gartnerier.

Præfabrikerede huse.

Campingvogne, campingpladser o.l.

Byggepladser, udstillinger, markeder og andre midlertidige installationer.

Marinaer."

Jeg må dog endnu en gang tilføje at jeg er komplet uforstående over for dette når det er på privat grund og ikke tilkoblet offentligt net.

Hvad angår det "cooliinvest" skrev så vil jeg gerne have bekræftet at en solceller og eller vindmøller skal være tilkoblet offentligt net.

EISOE: Til dig spørgsmål "hvorfor ikke lave det rigtigt ??" er svaret prisen (+75 til 100%) og at jeg gerne selv vil og for den sags skyld mener jeg kan.

drdante: Vi er helt enige i at det ikke lige noget men gør og der er mange forskellige til at tage højde for men det er ikke ens betydning med at ikke det er muligt.

Sådan lidt mere genealt ved jeg godt at jeg ikke kan:
Få en brandforsikring
Hus forsikring
Lån
Sælge huset

Samt bliver holdt til ansvar for personskader og lignende ved uheld hvis bekendtgørelsen ikke er overholdt. Men det er jeg afklaret med. Jeg kommer vist også til at betale hvis jeg ringer til brandvæsnet hvis det er.

Jeg vil god tilføje at bekendtgørelsen ikke siger noget om bygninger der ikke er boliger, men det er nok et tolknings spørgsmål, eller har jeg også misfortsået noget her?

Nu blev der tidligere nævnt "passende straf" sådan rent af nyskrigehede er der nogen som har nogle eksempler? :-)
Jeg kan ikke forestille mig at der er tilslutningspligt til det offentlige net blot fordi du opsætter en vindmølle eller solceller.

Hvis det er økonomien det kniber med så er en mulig løsning at blive ansat af en el-installatør til at udføre arbejdet. Der er noget papirarbejde forbundet hermed, men såfremt du kan overbevise en installatør om at det er en gangbar løsning for ham er der rent lovmæssigt ikke noget i vejen for det.

Hvad den passende straf angår så er der to ting der skal holdes in mente. Først er der brud på stærkstrømsbekendtgørelsen (dvs. installationen er farlig) - dette straffes typisk ikke med bøde men med henstilling til at fejlene udbedres inden for en overskuelig tidsfrist. Dernæst er der brud på elinstallatørloven (dvs. den der har udført installationen ikke er autoriseret) - dette takseres typisk med bøde afhængig af opgavens omfang. Den seneste sag jeg er vidende om resulterede i to girokort - ét til den udførende på 20.000,- og ét til kunden på 30.000,-. Det var tale om en tilbygning til en eksisterende bolig.

Hvad satsen så er for at opføre en bolig fra grunden skal jeg ikke kunne sige...

Du snakker om bygninger der ikke er boliger? Bekendtgørelsen nævner erhvervsejendomme, landbrug, industri og offentlige ejendomme. Hvad mangler du?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis