Regler for el installation som ikke er tilkobler offentligt el net

Hej

Jeg er ved at se på at lave et OTG (Off the grid) hus.

I den sammenhængen skal der jo el til og så kommer det gode spørgsmål, hvad regler gælder der for el installationer som ikke er tilkoblet det offentlige el net?

Jeg har ikke helt styr på alt endnu men installationen kommer formodentligt til at bestå af:
1 til 2 små vindmøller (max 2 kw)
Solcelle paneler 5 til 10 styk af 50 - 200w 
Deep cycle by batterier 6 til 20 styk

Set fra mit synspunkt burde der ikke være nogle regler og tage højde for, men det er nu sket før at jeg tager fejl 

Så hvad siger i?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stærkstrømsbekendtgørelsen gælder såmænd også for sådanne anlæg :o)

http://www.sik.dk/Professionelle/El/Love-og-regler-inden-for-elbranchen/Staerkstroemsbekendtgoerelsen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

JAMMEN SUK DA 

Nå men sure udbrud til side, jeg ved at du må lave svagstrøm arbejde selv, mener det skælder ved 48v ?A men kunne forestille mig at der kommer regler når man kommer over x antal A. Hvis dette er tilfældet så skal elektrikeren jo "kun" lave strækstrøms tingende, men tvivler nu på at det er sådan?

Jeg har dog et spørgsmål som gør resten overflødige og det er "hvad sker der hvis man ikke overholder reglerne"  og her taler vi ud over brandforsikring hvilket ikke er relevant?

Formålet med Stærkstrømsbekendtgørelsen er at sikre ingen får et livsfarligt stød samt at installationen ikke bryder i brand, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem?

... og så skal det nævnes at bekendtgørelsen gælder fra 0V... så hvis "svagstrømmen" er tiltænkt den faste bygningsinstallation (det vil sige såfremt de skal forsyne boligens installationer) er det stadig autorisationskrævende arbejde.

Det vil med andre ord sige at hvis der skal laves nogen form for fast installation så skal det gøres af en autoriseret elektriker. Det lukkede så alle spørgsmål ankende hvad man selv kan lave.

Men spørgsmålet om hvad konsekvenserne ved at stikke det hele sammen selv står stadig, hvad kan der ske, at de kommer og fortæller mig at jeg ikke om bo i huset eller...?

Stærkstrømsbekendtgørelsen er en gældene lov.... Dermed kan du retsforfølges og tildeles en passende udmålt straf..... forsikring behøver du slet ikke at tegne tror jeg...

Det skal siges at jeg selv laver alle mine installationer 
Annonce
Undskyld jeg blander mig: Men vil det sige at 12w instalationen i min båd er ulovlig,

jeg har selv lavet den sammen med en kammerat.

tveskæg

 

Hmmmmm  jeg er ikke videre tilfreds med at jeg ikke kan gøre hvad jeg vil på min grund så længe jeg ikke skader andre eller ødelægger miljøet.

Jeg kan godt se at jeg bliver stille til ansvar hvis nogen dør eller kommer til skade og jeg hæfter selv for hvad end der måtte ske med mine ting, og derfor vil jeg også lave noget som med sikkerhed ikke forårsager de tidligere nævnte ting, så det er ikke for at jeg vil strikke det hele sammen af sytråd og andet godt .

Jeg må jo æde at det er loven men fatter intet af det (når installationen ikke er tilkoblet noget). Jeg kan lave væsentligt farligere ting end elinstallation og det kommer folk ikke og brokker sig over 

Konklutionen bliver vel at en generator og en forlængerledning er hvad der skal til hvis man vil have el 

tveskæg: Jeg kan godt forstår dig, det er ikke helt fedt for jeg forstår det sådan at den vil være det. Det burde vel så også genælde for din bil, hvis du for eksempel vil sætte anlæg i.

Jeg ved godt et hus er lidt større men princippet er vel det samme.
Det er jo op til dig om du stoler nok på dine egne evner til at turde gøre det...

Du spørger til reglerne omkring det....

Hvis du skal bruge almindelige brugsgenstande og elektronik, skal du jo konvertere til 230 v fra dine batterier...

Hvis der er tale om beboelse skal møller + solceller være net tilsluttet...
Det med konevatringen var jeg klar over :-)

Nu er jeg nok lidt på tværs, men det vil sige at hvis jeg nu havde et kolonihavehus og gerne ville se fodboldt en søndag og kunne gøre det med et solcelle panel og et batterier så er det ulovligt fordi at jeg ikke tilslutter "installationen" til det offentlige net?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis