hvor meget energi skal der egentlig bruger pr gradstigning

jeg sider og fundere over hvor meget energi der skal bruges til at opvarme vand til en given temperatur..

er forbruget linjært i forhold til udbytte....

tanken til veje kommer pga af spekulationer om det kan betale sig at have en blandsløjfe/shunt på fyret..
kontra at sænke temperatur på kedel.

jeg ved at min gulvvarme kræver 35grader på fremløbet.

men fyret kører på 55-57 grader for at lave forbrugs vand..
men om sommeren er det jo slukket og forbrugsvandet laves med en 30L elvandvarmer..

det må i min optik være spild at blande koldt og varm vand for at opnå tilfredstillende lav temp til gulvvarmen..

hvis nu man ser bort fra evt problemer med så lav temp på en kedel..
ville der så være en økonomisk gevinst i at køre kedlen ned i temperatur og så lade vandet flyde mere frit i systemet.. 
som det er nu er strengene i gulvvarmen jo droslet..

så det store spørgsmål er hvis en liter olie giver 100liter  70grader varmt vand 
svare det så til 200L 35 gradervarmt vand..hvis man blander det med 0grader varmt vand.

eller giver en liter olie mere eller mindre end de 200L 35 grader varmt vand hvis kedlen stilles til det..



14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg lige husker det, så kræver det 1watt at hæve temperaturen 1 gr. C. i 1 liter vand

 

mvh jens

Vand skal tilføres 4,18 kJ for at 1 kg vand stiger med 1 grad. je_ns svar er "næsten" korrekt. Det er 1 kilocalorie i stedet for watt.Fra frysepunkt til kogepunkt er funktionen lineær.

Hvis vi som du skriver det ser bort fra kedel og om den kan drifte en lav temperatur så er svaret ja. Jo lavere temperatur du sender vandet frem, jo lavere varmetab til omgivelserne. Et tab er defineret ved at du ikke ønsker denne energi tilført på det pågældende sted på det givne tidspunkt.

Til spørgsmålet om mængden af vand du opvarmer - så er svaret igen ja. Du har stadig tilført den samme mængde energi til begge volumner vand (100 og 200 liter). De indeholder den samme mængde tilførte energi, men temperaturen er forskellig.

Det eneste du vil spare ved at sænke temperaturen er dit spild til omgivelserne. Om dit fyr har godt af det ved jeg ikke. Men ønsker du at spare lidt på omtalte tab uden at risikere kedel, kan du lave en blandesløjfe umiddelbart efter fyret og "sende" vandet ind til huset med de 35 grader.

/Mulle

 

 

 

nå ja

Så bliver det vel 1,163 watt

mvh jens

Omregningen mellem kalorie og joule er 4,18. Du skal dermed gange kalorie med 4,18 for at få det til joule. (Husk at når der snakkes om fx energi i visse termer såsom diætister, så bruger de kalorier i flæng uanset om det er kilokalorier eller bare kalorien).

1 kg vand der skal opvarmes 1 grad skal tilføres 4,18 kJ eller 4180 J. I det vi taler om strøm, og watt er betegnet som J pr. sek eller J/s, skal der tilføres 4180 watt i 1 sekund for at opvarme det 1 grad.

1 liter fyringsolie indeholder ca. 36 MJ og kan omdannes til ca. 115 liter vand der er opvarmet var 0 til 75 grader celcius. Dette forudsætter nul tab. Så med et fyr med nyttevirkning på 90 % passer dine 100 liter med beregningen.

/Mulle

 

 

 

Læste denne gamle tråd, fordi;

Vi har en 1000 vandtank, tilsluttet til solvarme og luft til varmepumpe.

Denne vinter, som alle andre, er vandtemperaturen 55 grader.

Min påstand er nu at, hvis jeg har 1000 liter 55 grader vand og tager en liter fra, og erstatter den med en liter 5 graders vand, som det jo sker når man tapper vand, så vil temperaturen i de 1000 liter falde mere end hvis jeg gør samme øvelse blot med 1000 litter 75 graders vand.

Hvorfor det energimæssigt skulle være bedre jo varmere vandet er.

Man skal jo så også tage i betragtning at der er færre bakterier, jo varmere vandet er.

Er jeg helt gal på den?

Annonce

Nu er der også brugt tilsvarende mere energi på at få beholderen varmet op til 75 grader i stedet for 55 grader.

Slutresultatet bliver det samme, der jo ingen gratis energi.

Jeg har kun gratis energi når solen skinner 😊

Men vinteropvarmningen til 75 grader er jo en engangsforeteelse. Bagefter skal temperaturen jo bare vedligeholdes til den ønskede temp.

Case: 10 liter 55 g vand -udskift en liter med en på 5 g. Temp er nu 53 g. Der skal så 8,2 kJ.

Hvis starttemp er højere end 55 g, må temp gå mindre ned, og altså kræve mindre energi for at hæve temp til starttemp.


Måske regner jeg forkert, men umiddelbart vil jeg mene at temp er 50 g, når du i din 10 liters beholder har skiftet en liter 55 g varmt vand ud med en liter på 5 g.

Sådan kan man ikke regne temperaturændringer ud!

Og hvorfor kan man ikke det ? - Vil du ikke lige vise den korrekte metode ??

Men hvis du fjerner 1 liter 75 grader varmt vand og erstatter det med 1 liter 5 grader varmt, så skal der tilføres 75-5 = 70 * 4180 J for at bringe systemet tilbage til udgangspunktet. 

Og så er det fuldstændigt underordnet om der er 1 liter, 1000 liter eller 200.000 liter i systemet, - selvom ændringen i beholdertemp ved 200.000 liter nærmest ikke er målbar.
 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis