hvor meget energi skal der egentlig bruger pr gradstigning

jeg sider og fundere over hvor meget energi der skal bruges til at opvarme vand til en given temperatur..

er forbruget linjært i forhold til udbytte....

tanken til veje kommer pga af spekulationer om det kan betale sig at have en blandsløjfe/shunt på fyret..
kontra at sænke temperatur på kedel.

jeg ved at min gulvvarme kræver 35grader på fremløbet.

men fyret kører på 55-57 grader for at lave forbrugs vand..
men om sommeren er det jo slukket og forbrugsvandet laves med en 30L elvandvarmer..

det må i min optik være spild at blande koldt og varm vand for at opnå tilfredstillende lav temp til gulvvarmen..

hvis nu man ser bort fra evt problemer med så lav temp på en kedel..
ville der så være en økonomisk gevinst i at køre kedlen ned i temperatur og så lade vandet flyde mere frit i systemet.. 
som det er nu er strengene i gulvvarmen jo droslet..

så det store spørgsmål er hvis en liter olie giver 100liter  70grader varmt vand 
svare det så til 200L 35 gradervarmt vand..hvis man blander det med 0grader varmt vand.

eller giver en liter olie mere eller mindre end de 200L 35 grader varmt vand hvis kedlen stilles til det..



jeg sider og fundere over hvor meget energi der... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, jeg må give mig.😁

Ud over det, Så vil en beholder med 75 grader varmt vand i et rum der er 20 grader varmt, tabe mere energi til omgivelserne, end hvis vandet var 55 grader. 

Men hvis det er et rum som skal opvarmes alligevel, så er det vel ligegyldigt om varmen kommer fra gulvvarme eller beholderen, så længe der ikke overstiger varmebehovet i rummet..

Jeg har ikke læst hele denne indviklede tråd igennem, kun ( den gamle ) trådstarter. Så undskyld hvis der er gentagelser

Når vandet i varmbands beholder er oppe på 55 grader så lever de farlige legionella bakterier ikke. Og de er i øvrigt også kun til stede i vand der i lang til står stille. 

Der opstår ekstra varmespild til omgivelser når der er høj temperatur.

Det koster "ikke noget / det samme " at bruge 35 grader varmt vand til gulvvarme uanset om det kommer fra 35 grader ved fyret eller 55 grader ved fyret.

Er det 35 grader skal der bruges tilsvarende flere liter, hvorimod ved 55 grader lukker termostat hurtigere af så slut resultatet bliver det samme.

Tilsvarende hvis du skal fylde opvaske baljen med passende vand. Der kan lukkes kold vand i og kogende vand eller der kan direkte lukkes vand fra vandhanen med passende temperatur. ( som også er blandet kold og varm vand)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er helt ligegyldig om du varmer til 35 eller 55 eller 75 grader - det kommer til at koste den samme energimængde at holde huset varmt.

Og ja, brugsvandet skal helst være 52-55 grader aht. bakterier.


Elvarme er ca. 3 gange så dyrt som gas-varme per energimængde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis