opel astra f 1,6 for høj lambda tal

Hej jeg har en opel astrac  f 1.6i stc årg.1998 motortype x16szr. som blev kaseret til syn pga forhøj lambda verdi 1.422,skal værer 0,97-1,03 for at blive godkendt.
Jeg har skiftet tændrør , lambda sonde, renset motor med bell air servisren b1-b2, der næsten ny egr ventil og tændkabeler. det har hjulpet lidt fik den testet igen var den pålambda 1,3.
Motoren gå meget ujævn i tomgang , tændrør på cylende 2 kokser en del og bliver sort - fedtet af olie , det gør også lidt på de andre tænd rør især cylender 4 , har lige været i sverige en tur på ca 2000 km der brugte den ca 1 l olie med ny olie + filter og kørte ca 15 på l . den bruger merer olie på korte turer ca 1000 - 1500 km på l. olie og 12-15 km. l. motoren har gået ca 315000 km fik skiftet toppakning ved 280000km. der skiftede vi pakninger i topstyket , komprison tallet 12-12,5 bar
Den futer meget  når den går i tomgang og ujævnt , med enkelt pift .rystet og ånder noget når jeg tager ånderør af .
Har mistanke om det er en oliering på stempel 2 / oliehætte på ventil, måske tændspolle, da det lyder som om der ikke tænder altid . jeg lambda talet er så høj pga den brænder olie / ujævnmotonergang det er også synsmandens bud. den starter fint, som en miss og træker rimeligt ,
tænker på at skifte motor . evt prøve af bardahl parkningstæt   og olietilsætning b2,råd fra ophuger, eller andre adrativer, så den kan synes
mvh mlm

mlm

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det billigste er nok at finde en anden motor - hvad ikke er svært med en astra. Men jeg tror der er lavet fejl, da I skiftede toppakningen. Købte I nye strækbolte? Lyder som om tilspændingen ikke er OK

 

tilspænding af topstykket  skulle værer iorden der blev sat nye strækbolte i og blev tilspændt efter andvisning fra producenten af pakningssætet med grader og moment i 3 omgange og gjort godt rent, planslebet og osv, min mistanke omkrin oliehæter er at andre pakdåser vi skiftede lækker lidt olie. jeg har tænkt på skifte motoren evt gearkasse, er der nogen som god motor stående,?men kunne man  slippe let om det så var det sjover, for   den kører ikke så mange km mere
mvh
mlm


mlm

hvis du først skal til at have bunden af for at checke olieringe og skifte paraplyer - måske det ikke hjælper, så tror jeg det er det billigste i længden at købe en brugt ophugger-motor. De er iekke særlig dyre til den model. Prøv ude på Herningvej

 

Hvorfor skiftede man ikke paraplyer, når toppen alligevel var pillet af?
vi skiftede paraplyerne det er dem jeg kalder oliehæter  , alle de pakninger som varmed i en slibesæt fra merkonom og deres varer er ok,cylendrene så fine ud . kan tændings tidspunktet have ændret sig , nå topen blev planslebet, vi har sat den på mærker og justeret tandrem på mærke ved opstrammer hjul vi satte ny rem , vandpump og opstramehjul som bør gøres ,kan det værer årsag til den futter , med enkel pfift, sammen med at tændspole evt er dårlig , for det lugter lidt af bårlig forbændt benzin når den går i tomgang for så vil den også kokse til og evt ringe sætter sig fast eller belægning på ventiler , for den er hurtig til at lave so rt olie ved små ture ca 10 km eller mere , den bliver varm men også lang turer, pludrer som en grå ferguson med dårlig platiner,
når jeg lave bil skifter jeg de ting som er slit eller nødvendig for at opretholde garanti , fordel t skifter forde det er besvæligt at komme til og gør det når man har åbenet til det, på det tidspunkt vi skiftede toppakning gik motoren godt med normal olieforbrug 1l pr 4-6000km og den gik fint bagefter , det var en lille revne i toppakninge ved kanten af cyllender på stempel 4 så den blæste luft i vandet. 
Det er forhøj lambda tal som jeg skal have ned. de andre tal ser fint ud. 
mvh mlm

mlm

Annonce
Jeg ville nok kontrollere en gang til, om tandremmen er sat rigtigt.

jeg har fundet fejlen , det er en utæt pakning ved indsugningsmanifold og motorblok, så  den suger falsk luft til cylender 2-3, så vild den også fute og ryste ved tomgang,og forkert forbrænding så den er jeg ved at få skiftet.tak for rådene fandt fejlen ved hjæp af en sprædåse med startgas, som jeg sprøjtede med langs samlinger med motoren i tomgang og kunne hører på motoren da stråden ramte området med utæthed så den ændre motorgang, fik rådet fra en ven.det med olie håber ingen betyning har, ellers må den få en dåse tætning.
mvh
mlm


mlm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis