Hej jeg har en opel astrac f 1.6i stc årg.1998 motortype x16szr. som blev kaseret til syn pga forhøj lambda verdi 1.422,skal værer 0,97-1,03 for at blive godkendt.
Jeg har skiftet tændrør , lambda sonde, renset motor med bell air servisren b1-b2, der næsten ny egr ventil og tændkabeler. det har hjulpet lidt fik den testet igen var den pålambda 1,3.
Motoren gå meget ujævn i tomgang , tændrør på cylende 2 kokser en del og bliver sort - fedtet af olie , det gør også lidt på de andre tænd rør især cylender 4 , har lige været i sverige en tur på ca 2000 km der brugte den ca 1 l olie med ny olie + filter og kørte ca 15 på l . den bruger merer olie på korte turer ca 1000 - 1500 km på l. olie og 12-15 km. l. motoren har gået ca 315000 km fik skiftet toppakning ved 280000km. der skiftede vi pakninger i topstyket , komprison tallet 12-12,5 bar
Den futer meget når den går i tomgang og ujævnt , med enkelt pift .rystet og ånder noget når jeg tager ånderør af .
Har mistanke om det er en oliering på stempel 2 / oliehætte på ventil, måske tændspolle, da det lyder som om der ikke tænder altid . jeg lambda talet er så høj pga den brænder olie / ujævnmotonergang det er også synsmandens bud. den starter fint, som en miss og træker rimeligt ,
tænker på at skifte motor . evt prøve af bardahl parkningstæt og olietilsætning b2,råd fra ophuger, eller andre adrativer, så den kan synes
mvh mlm