Kældermur isolering

Hej

Står og skal til at lave dræn og vil isolere kældermuren i samme omgang. 

Da projektet allerede er løbet op i mere end forventet og andre udgifter står for døren vil jeg gerne spare hvor jeg kan. 

Det er min forståelse at den fine løsning er at grave de 60 cm ned, smide nøddesten og drænslange ned, asfaltere muren efter rengørelse (har rå mursten under jordoverfladen). Smide grundmursplader, f.eks. platon eller ligende. Smide drænplader med riller og fibertex (sundolitt eller thermisol) uden på og afslutte med alu z profiler som sørger for at vand løber ud over drænpladen.. Uden på drænpladen fylder jeg om med en 10-20 cm rende drænende materiale som f.eks. sten eller grus. 

Denne løsning er dog ret pebret, og tænkte om følgende kunne gå.

Hvis jeg laver ovenstående dog med den forskel at monterer afslutningsliste til grundmurspladen i stedet for det store alu z profil samt erstatter drænpladerne med alm. polystyren gulvplader (som altså ikke har riller og fiber). Det vil så gøre at vandet løber mellem isolering og grundmurspladen, men det burde vel være lige meget og over tid blive tilstoppet alligevel og så vil vandet vel bare løbe uden på isolerings pladen og ned til drænet?

Jeg vil ca. kunne sparre 3000 på de par ændringer, som jo også er en slags penge. 

Hvad siger i?

/Micahel
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke godt nok. Skal du lave det så gør det ordentlig.

Det giver den største tilfredsstillelse i længden.


tveskæg

 

Du kan bruge alm. gulv EPS plader. rillerne kan du selv lave og så lægger du bare fibertex ud over. Alulisterne kan ikke erstattes. desværre!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Forkommer mig at du roder tingene lidt sammen.

Murværket bør berappes/pudses og tjæres.

Dernæst kan du vælger flamingodrænplader, (dem med riller og fiberdug pålimet).
Dernæst dræn, opfylding samt topafdækning.

Jeg ved ikke hvad de alupropfiler koster. Men det er ikke umuligt at de kan laves billigere i zink. Hos den lokale blikkenslager. Eller du bukker dem selv.
Hmm, nu ved jeg ikke så meget om at pudse en sokkel, men det lyder somom det er noget der skal stå og hærde lidt op inden jeg kan fortsætte, med dræn projektet.. I så fald vil det komme til at tage alt for lang tid når jeg kun kan grave ca. 4 m ad gangen.

Men synes nu jeg har læst mange steder (både forums samt producenternes sider) at man kan gøre som jeg beskriver.

Rengør mur med kost og evt. trykluft, asfaltere 2 gange og så put grundmurspladen udenpå.

Det mener du ikke?

Michael
Annonce
@msms - kom lige forbi en vejledning fra Weber websitet.. http://www.weber.dk/lecareg-produkter/gode-raad-og-vejledning.html i bunden skriver de at man bare kan bruge asfaltpap til at sørge for at vandet løber ud over pladerne..
Hvad siger du til det?
Den tanke strejfede mig egentlig efter jeg havde skrevet tidligere. Ja du kan godt bruge asfaltpap til formålet. Det kan jo skrues fast til muren og fuges derefter.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tror sgu det er vejen frem. Kan se man evt. kan bruge klæbeasfalt til formålet, men hører lige i den lokale trælast om de har erfaring med dette.
Kan se man også kan få noget dobbelt klæbende tape, men det er knæk dyrt og så er jeg jo lige vidt

Michael
Nå.
Men murværk er ikke vandtæt.
Men hvis det væsentligste er tidsforbruget så er det jo meget hurtigere bare at undlade pågældende aktivitet!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis