nyt gulv og flytte støttende vægge

Vores første "store" gør det selv projekt...  :-)

Vi har købt en 60´er villa med den klassiske lange gang. men vi vil nu skifte gulvet og flytte to vægge...  (så den lange ubrugelige gang bliver en del af værelserne.)  jeg har snakket med en fra et rådgivende ingeniør-firma, han sagde at de 7 cm vægge ikke var bærende men støttende for huset, og at vi når vi byggede dem op den anden led i huset skulle smide spånplader på den ene side af væggen, som så skulle fastes i gulv og loft (alm gipsvægge skulle ikke støtte helt nok ?!)  men hvordan gør vi det praktisk ...?  vi skal også have gulvet af og havde overvejet en 22 mm ask direkte på strøerne, men da v fik en prøve hjem så vi at det kun et det øverste tynde lag der er ask (kan slibes 3-4 gange) Vi talte derfor om at vi jo også kunne lægge spån-gulv på hele gulvlet, derefter opbygge de nye vægge (som så kan fæstes i spångulvet) og oven på det et 14 mm ask gulv lagt individuelt i hver værelse. det gør det vel nemmere at skifte på sigt.  - er det en god løsning ??

er der noget vi skal være særlig opmærksom på ved indkøb af nyt gulv ?  det er 80 - 85 m2 i det hele så det er jo lidt af en udskrivning...

der er nu sildebensparket og det har jeg hørt er meget populært fortiden, men der har desværre været en lille skade i gangen, så der er det ikke længere (spånplader m. tæppe) , desuden kan der jo være forskelle og mellemrum i gulvet hvor vi skal flytte vægge.  der er i hvertfald to værelser der sagtens kunne beholde det gamle gulv men jeg ønsker det ens og er vild med ask m hvid mat lak...

på forhånd tak for besvarelser


Vistii

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal gøre spånpladevæggene fast på selve betondækket og tagspærene. Og fastgørelse mv. skal vurderes, evt. beregnes.

Gulvbrædder købes massive massive eller laminerede. Det er sidstnævnte type I har fået prøve på. Hvad der er at foretrække afhænger bla. af gulvvarme eller ej.

Hvis du udlægger spånplader må afstanden mellem strøerne max. være 60 cm.
Med 14 mm tykke gulvbrædder skal du være opmærksom på om dørene kan åbnes.


Original massiv sildebensparket er noget af de fineste trægulv du kan finde i Danmark. Jeg ville gå langt for at bevare det.
At udskifte det med f.eks. 14 mm laminerede brædder ville nærmest

Men det er nok sømmet på et blændgulv af brædder. Og derfor vil det være muligt at opbryde og genbruge hele eller dele af det.

Og helst finde en tømrer/snedker der har prøvet at lægge den slags gulve tidligere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis