selvregulerende varmekabel - frostsikkring

Kan købe nogle meter selvregulrende varmekabler, men hvordan sætter jeg et stik på et sådan kabel og hvordan laver jeg en afslutning på en måde så det er sikker. Kablet har 15W meteren og jeg vil frostsikkre nogle rør med det. Går ud fra at et sådan kable er med jord
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Galtt på 06 sep 2011 08:32
Kan købe nogle meter selvregulrende varmekabler, men hvordan sætter jeg et stik på et sådan kabel og hvordan laver jeg en afslutning på en måde så det er sikker. Kablet har 15W meteren og jeg vil frostsikkre nogle rør med det. Går ud fra at et sådan kable er med jord
Kablet afsluttes med et sæt, som du kan se på nedenstående link:

http://www.el-grossisten.com/pl/Sel...3godPVml3A

fase
Skrevet af Galtt på 06 sep 2011 10:17
Men kan jeg ikke sætte et normalt stik med en prop i som kan sættes in i kontakten. Jeg vil jo gerne kunne tage kablet ud om sommeren.

Det er meningen, at du med det overgangssæt splejser et et almindelig stykke ledning i varmekablet. Dette stykke ledning kan du så afslutte i, hvad du måtte ønske, f.eks. en stikprop. Overgangssættet er vist med en afslutning af varmekablet i den ene ende og en overgang til almindelig ledning ved hjælp af pressemuffer i den anden ende,  alt isoleret med krympeslange.

fase
Er Varmekabelet ikke en del af den faste installation?
Og må derfor ikke tilsluttes en stikkontakt? :o)
Skrevet af hpox på 06 sep 2011 15:48
Er Varmekabelet ikke en del af den faste installation?
Og må derfor ikke tilsluttes en stikkontakt? :o)

Det kommer an på, hvad det skal bruges til. Derfor har jeg også skrevet i mit svar, at afslutningen kan tilsuttes, hvor det skal være, evt i en stikprop. Kablet kan f.eks. bruges til at holde rør frostfri og kan her godt tilsluttes en stikkontakt, idet der ingen automatik eller anden form for regulering skal bruges.

fase
Annonce
Varmekablet er efter min bedste overbevisning ikke en del af den faste installation (og kan umiddelbart aldrig være det) da der i bund og grund er tale om en brugsgenstand på lige fod med eksempelvis en elradiator. At der ikke er tilsluttet hverken styring eller regulering til er underordnet.

Det kan naturligvis godt tilsluttes med en stikprop såfremt den ledning du splejser på varmekablet er egnet til stikproppen.

De omtalte varme kabler fås færdige i meter mål med/uden stikprop, hos både LMG og A&O

Bruger dem i forbindelse med mit job i Hestestalde ( og er ikke ansat hverken det ene eller andet af ovennævnte steder )

Blot vores leverandør

 


Tim  
 
Så netop et færdigt kabel hos Topvvs. Det er åbenbart dem som er billigst når jeg sådan kigger rundt på nettet. Med termostat og afslutning. Jeg tvivl på at jeg lykkes med at sætte stik og aflsutning på så det virker.
Skrevet af Galtt på 06 sep 2011 23:09
Så netop et færdigt kabel hos Topvvs. Det er åbenbart dem som er billigst når jeg sådan kigger rundt på nettet. Med termostat og afslutning. Jeg tvivl på at jeg lykkes med at sætte stik og aflsutning på så det virker.

Såvidt jeg kan se er det kabel, du henviser til, ikke af den selvregulerende type.

fase



Kan du sige mig hvordan jeg sætter et stik på dette kabel. Som jeg ser det er dette eksempel lukket i enden (første foto) som det skal være. Det virker også som at der er splejset noget kabel på (det hvide) men det ser ud som om en af faserne ligger åben (men jeg kan tage fejl). Det har jeg også set på et andet kabel (se nedenfor). Her er der i hvert fald ikke splejset noget på

 
Jeg vil jo gerne undgå at lave noget så det går galtSorry men jeg burde nok have hørt bedre efter i fysiktimerne
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis