Montage af altan

Vi skal til at sætte en 8,5 m2 altan op.
Altanen er lavet således at det kun er buen der er af galvaniseret jern. Resten er trælægter.
Denne bue fæstnes til muren med nogle (meget) kraftige beslag - og er naturligvis understøttet af 2 søjler.

De 2 beslag fæstnes i muren med Sika fix og gevindstænger (galvaniserede), og spændes så fast med bolte på muren. Herpå boltes buen så fast.

Mit spørgsmål er - bør jeg lægge murpap mellem beslag og muren eller kan jeg bare sætte beslagene direkte mod muren.

Beslagene skulle jo gerne sidde så fast at de ikke bevæger sig, men kan jeg uden pap risikere  skader på muren ?

... desværre er der intet om dette i monterings vejledningen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg har ikke anvendt nogen form for mellemlæg da jeg monterede min altan.
Det er en galvaniseret stål altan, der er monteret med ilimede rustfrie gevindstænger.

Og det holder helt fint.. har nu siddet der i nogle år uden problemer :-)

MVH Njord

MVH Njord
Jeg mener at der helt principielt skal støbes bagved beslaget med ekspanderende mørtel.

Og det skal der for at være sikker på at der er fuld kontakt mellem beslag og murværk. Hvis beslaget kun har kontakt på de højeste punkter er der risiko for knusning eller udtrækning af murstenen.

Det er selvfølgelig lidt teoretisk fordi der i sjældne tilfælde sker skader på murværket.

Men afslibning af høje punkter og/eller murpap er en god ting.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis