Montering af skiffersålbænke

Hej

Jeg skal have monteret skiffersålbænke i vores nye hus. Jeg har derfor bestilt 12 mm skiffer i en bredde på 15 cm. Murerne har undladt at indmure sidste skift under vinduerne. Jeg ville egentligt selv have monteret sålbænkene, men af tidsmæssige årsager bliver jeg vist nødt til at få en murer til det. Arkitekten og muren er dog ikke helt enig i, hvordan disse bør monteres.

På arkitekttegningen står der, at sålbænkene udføres med 5 cm. udragende ender og 3 cm. udhæng. Selve vinduesåbningerne er 157 cm. og længderne på skifferen er 165, så enderne kan under alle omstændigheder ikke komme til at rage 5 cm. ud.

Mureren vil i stedet vælge at udføre skifferen i en længde, som er lidt mindre end vinduesåbningen på 157 cm. og så blot fuge med en sort fuge i vinduesåbningen, hvor mursten og skiffer mødes. Der bliver så altså ikke nogen udragende ender.

Som jeg ser det svarer murenes løsning til løsningen, hvor man benytter mursten som sålbænk. Her starter man jo også med en mørtelfuge, hvilket betyder, at sålbænken i praksis bliver lidt mindre end vinduesåbningen.

Jeg tror, at det bliver svært at udskære så der bliver udragende ender, så måske skal jeg blot acceptere murens løsning.

Er murens løsning ok, eller kan den give problemer, og i tilfælde af salg, give en anmærkning i tilstandsrapporten ?

Mureren oplyste, at han ville benytte fliseklæb og noget han kaldte bastardmørtel. Arkitekten har dog oplyst, at der skal benyttes fliseklæb og KC 35/65/650. Bør jeg ikke holde fast i, at der skal benyttes KC 35/65/650 ?


Selvbyggeren

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om du skal det ene eller det andet med sålbænken ved jeg ikke. Men KC og Bastardmørtel er to navne for samme ting:

"KC-mørtel kaldes også bastardmørtel, fordi den blandes af kalk, sand og cement (cementen er ofte blevet betragtet som en bastard i forhold til de to gammelkendte materialer). Blandingsforholdet angives med tal for vægtforholdet mellem de tre bestanddele."

Så mon ikke din arkitekt og mureren er enig
Du bør da rent æstetisk lade skifferen rage uden for vinduets bredde. Som jeg kan regne mig frem til, vil det blive 4 cm i hver side.
Jeg kan da godt forstå mureren, idet det er meget lettere ikke at gøre det, meeenn. Det er ikke altid de lette løsninger er de pæneste.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg mener nu at det er af rent tekniske årsager at man laver udragende ender.
Simpelthen for at sikre at ALT det vand der løber ned af vinduet fortsætter ud over sålbænken.

Det er ikke korrekt når det hævdes at rulskiftesålbænke ikke laves udragende.
Se her:

http://www.mucdesign.dk/murtag/?kp=4&up=R

Hej
Tak for jeres svar. Jeg er enig i, at udragende ender må se bedst ud, og det må også være det mest korrekte. Jeg er dog noget i tvivl om, hvorvidt mureren kan skære sådan en vinkel ud i så lange 12 mm. skiffersålbænke, uden at de knækker. Der er lang leveringstid på dem og jeg får kun det antal, som skal benyttes.

Hvad går man med de udragende ender. Skal der skæres en rille i murværket, eller fuges der blot mellem murværk og skiffer ?

Selvbyggeren

Det vil blive det stærkeste, at fræse sålbænken ind i murværket.

Begynder du at skære i skifferen, så er der risiko for  at hjørne brækker at, hvis de får et slag, eller lignende.

mvh jens

Annonce
De skal fræses/støbes ind i siderne. Så ligger de også mere stabilt.
Det er derfor, jeg så udmærket forstår mureren. Det er lidt noget biks at lave.!

Med venlig hilsen
ktm

 

Vel er det ej.

Grunden til at arkitekten skriver 5 cm er lige præcis at 5 cm + en fuge er 6 cm. Som er det samme som en petring. Og det ved din murer alt om.

Grunden til at han ikke gider at lave atbejdet er at bygherren selv har indkøbt sålbænkene.

Og det er osse helt tosset at lave den slags ting. Hvis muremesteren selv havde leveret pladerne havde han osse haft hele ansvaret for entreprisen. Osse dem han knækkede og skar forkert undervejs.

Lad være med den slags en anden gang!!! :o)


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis