Antal spots

Hej

Har et kælderrum på 4x4 meter med 2 meter til loftet. Vil gerne sætte spots i loftet til rumbelysning, men er lidt usikker på, hvor mange der skal til.

Umiddelbart tænker jeg 6 stk. 20W (eller tilsvarende LED) - men er det nok?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min. 6. Maks. 8 vil jeg sige.

På min søns værelse der er 15,9m2 har jeg monteret 6. Stk 20w med lyddæmper og det giver et godt lys.

På mit kontor der er 18,7m2 har jeg 8 stk. Og det er ihvertfald rigeligt til at sidde og arbejde i...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Jenshøj

Jeg vil mene at du godt kan sætte 9 stk. 230V indbygningsspot op i dit loft, på den måde at du kommer en halv meter fra vægende på den måde er området i loftet 3x3meter og så sætter du nogle krydser eller markere med tape midten af placeringerne af dine spot .

Jeg vil mene at på den måde får du ingen skygge virkninger, og vælger du en komplet indbygningsspot med pære så er du godt garderet og vælger du senere at montere en LED pærere skal du prøve at finde en med stor spredning måske 140 grader fordi når du ikke har højere til loftet bliver lyset meget konsentret og punktformet.


Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Tak for svarene. Jeg tror det bliver 6 stk., da jeg har en bjælke på tværs midt i rummet, og det derfor er svært at montere 9 stk. symetrisk.

Jeg har i øvrigt 4 andre kælderrum i lidt varierende størrelser, hvor jeg også skal have lys i loftet, så jeg ender nok bare med at købe en stor stak, og så lave nogle forsøg for at finde det optimale antal. Men det løber jo hurtigt op. Vel ca. 350 kr pr spot med LED og da jeg nok skal bruge over 20 stk, ender det over 7000 kr.

Findes der noget andet end spots, som kan indbygges i loftet, uden at gå ned i rummet? F.eks armaturer til lysstofrør? Synes jeg har svært ved at finde nogen til indbygning.
Der findes indbygningsspot og Downlight med lav indbygningshøjde , men jeg ved ikke om det er det du leder efter flere med en indbygningshøjde på imellem 55 - 60 mm både med lavenergi lyskilder eller med Gu10 pære.

Og der findes også nogle lysplader med LED men tror det løber hurtigt op i pris.

Hvis du tænker i lys amatuere med lav højde så skal du kikke efter T5 amatuere jeg vil tro at 28watt passer i længden der findes forskellige åbne amature og lukkede der kan sidde i vådrum også.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Har du overvejet at anvende nogle af de LED bånd man kan købe... de skal sikkert monteres i en eller anden skinne og så med en difuser foran, så det ikke bliver så mange lysende prikker.... Måske kan du lave en konstruktion med en skinne der lyser op mod oftet og på den måde gør lyset difust og ikke snupper alt for meget loftshøjde :-)

I denne tråd har der været skrevet lidt om temaet, omend det er en skråvæg der ønskes oplyst. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/166208

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Skrevet af Reene_RAN-Light på 09 sep 2011 10:25
Hej Jenshøj

Jeg vil mene at du godt kan sætte 9 stk. 230V indbygningsspot op i dit loft, på den måde at du kommer en halv meter fra vægende på den måde er området i loftet 3x3meter og så sætter du nogle krydser eller markere med tape midten af placeringerne af dine spot .

Jeg vil mene at på den måde får du ingen skygge virkninger, og vælger du en komplet indbygningsspot med pære så er du godt garderet og vælger du senere at montere en LED pærere skal du prøve at finde en med stor spredning måske 140 grader fordi når du ikke har højere til loftet bliver lyset meget konsentret og punktformet.



Jeg syntes at det er ærgeligt at du som sælger af indbygningsspots kommer med så dårlige anbefalinger, som alle undersøgelser viser er dårligt for mennesker.

Vi mennesker lever bedst i rum med store luminans spring, dvs. store forskelle mellem det lyse og mørke. Eller sagt på en anden måde, du må ikke fylde et rum helt op med lys, uden nogen skygger.

Tænk på en sommerdag i skoven, hvor der er direkte sol nogen steder og skygger andre. Det gør os mennesker i godt humør, i forhold til en grå efterårsdag hvor der ingen skygger er.
Jeg vil til Renees forsvar sige, at jeg spørger til belysningen i et kælderrum og ikke et rum, som jeg skal "leve" i. Hvis jeg havde mulighed for det, ville jeg nok montere 9 spots - netop for at undgå skyggevirkninger.

Mht. indbygningshøjden, så der det ikke så meget det, som er mit problem. Det er snarere hvis lampen rager ned i rummet. Det er derfor jeg har set på spots. Indbygningshøjden er dog heller ikke voldsom - nok omk. 130mm, så det giver problemer med de fleste safebokse. Men der findes masser af f-hat spots, som er under 130mm.

Mht. armaturer, så tænker jeg på noget som følgende: http://www.unelco.dk/files/pdf/IndirectC_CM_CP.pdf
Men har ikke kunnet finde nogen pris på dem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis