Det perfekte fyrrum

Jeg vil flytte mit fyrrum, over til mit værksted, der kan jeg køre ind med trailer og læsse piller og brænde af, PT er fyrrummet i kælderen, det giver meget arbejde, med at sliske piller ned.
Jeg vil grave et løgstør ned, fra et hjørne i kælderen og over til værkstedet, det er et stræk på Ca. 10 meter, der til kommer yderlige Ca. 10 meter i kælderen, ind til "teknik" rummet, der hvor alle rør går op til stue og 1. sal.
Jeg har også en solfanger på taget, den køre nu ned til "teknik" rummet i kælderen.

Spørgsmål :

Skal min vandvarmed med to spiraler og el patron, flyttes over i værkstedet også? Eller skal den blive i kælderen, så der er kortere vej, for det varme vand op til 1. sal. PT. tager det Ca. 9 sek. for at vandet er bade klar??

Jeg havde forstillet mig, en varmeveksler i det hjørne hvor løgstørrørene, kommer ind i kælderen, så der er varmt vand med det samme, da køkkenet er lige oppe over. MEn hvad så når fyret ikke et tændt, og det kommer varmt vand fra solen, ned til vandvarmeren, hvis den bliver i kælderen? hvis den skal flyttes, kommer der til at gå Ca 40 - 50 Sec. før der er varmt vand til badet på 1. sal.

Hvis vandvarmeren skal over i værkstedet skal solfangeren jo også derover, det giver en lang vej for det varme vand, for at komme på 1. sal..

I det nye fyrrum vil jeg have mit pillefyr og et brændefyr koblet op til hinanden, så når jeg går og arbejder derude kan jeg fyre op med brænde og ved fyraften tager pillefyret over igen, hvar kræver det at ventiler og ander udstyr??

OG hvordan får jeg varmt brugsvand rundt ihuset, hurtigst muligt, hader at vente på varmt vand.

Hilsen Bruno

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du køber den rigtige kedel, kan du faktisk svinge pillebrænderen væk og sætte en låge for og fyre fastbrændsel. Men det kan ikke betale sig med de priser der er på piller. Jeg ville foretrække varmtvandsbeholderen tættest på brugsstederne

 

Hej Uldal.

Det var også min tanke, med varmtvands beholderen (vvb) så tæt på brugs stedet som muligt, men hvad gør jeg så om sommeren når fyret ikke køre, og vvb står inde i kælderen og / hvis køkkenet forsynes via en varmeveksler over varmerørene fra fyret? skal jeg til at manuelt dreje ventiler elller hvad? eller er det vejen frem at glemme alt om varmeveksler og bare vente på varmt vand fra vvb både sommer og vinter.

Jeg har begge kedler, så de kommer til at køre sammen, varmen løber fra værkstedet gennem løgstør rør over til kælderen, under køkkenet og videre til vvb, varmer vandet i vvb og er klar til at sende varmt brugsvand retur til køkkenet. er det den måde der er bedst?
jeg bor på landet og har smidt alt andet end pillefyr ud. m.h.t. varmtvandsbeholder, har den dog hængende direkte ved siden af fyret (100 liter). Jeg har fået monteret en lille pumpe, der kører over et alm. ugeur. Fra kl. 06 morgen pumper den varmt vand frem til haner og bruser. ra kl. 08 står den stille. fra kl. 17-22.30 kører den igen, og ligger stille om natten. På den måde opnår jeg øjeblikkeligt varmt vand ved brugsstederne, idet pumpen cirkulerer varmt vand hele tiden mens den kører. I pauserne skal fyret kun lige holde temperaturen i beholderen, der er godt isoleret. Derfor et mit sommerforbrug ganske lille i piller. I perioder slukker jeg fyret om dagen og kan have varmt vand så sent som kl. 16. For øvrigt opvarmer fyret fra kold kedel til fuld tryk 100 liter brugsvand på kun 20 min. Gulvvarmeområderne er ikke noget problem, da de ikke når at nedkøle i løbet af dagen. Jeg ved ikke hvor meget affaldstræ du har til fastbrændsel, men der skal meget til, for at det kan betale sig. VArmeveksler? Tja, jeg mener at tro, at den er bedst i forbindelse med f.eks. fjernvarme. Vil du beholde de, må du skifte manuelt eller med en motorventil der kører f.eks. på et ur.

 

Spørgsmål :

Skal min vandvarmed med to spiraler og el patron, flyttes over i værkstedet også? Eller skal den blive i kælderen, så der er kortere vej, for det varme vand op til 1. sal. PT. tager det Ca. 9 sek. for at vandet er bade klar??
Behold den indenfor. Derved er den smule evt. energi tab fra den jo med til at opvarme huset. Og som du selv nævner vil du jo have varmt vand med det samme.
I det nye fyrrum vil jeg have mit pillefyr og et brændefyr koblet op til hinanden, så når jeg går og arbejder derude kan jeg fyre op med brænde og ved fyraften tager pillefyret over igen, hvar kræver det at ventiler og ander udstyr??
Det er nemt nok. Jeg forstiller mig at du gerne vil have dit brugsvand på 55 grader for at sikre mod legionærsyge. Så for at kunne udnytte begge kedler ordenligt skal du fyre i fastbrændsel op til 80 grader og sætte pillefyret til 55 grader, med nogle magnetventiler. Magnetventilerne monteres sammen med en temperatur styring, således at når temperaturen falder til det angivet aktiveres de.

Eks: 
1: Du fyre fastbrændsel op til 80 grader og tager på arbejde. 

2: 4 timer senere er temperaturen faldet til 60 grader, så magnetventilerne lukker af for fastbrændsels frem- og returløb

3: Ved temp. 55 starter pillefyret.

4: Når du kommer hjem, overrider du magnetventil styringen og fyre i dit fastbrændselfyr igen

5:Temperaturen stiger igen og du slå så magnetventil styringen over på normal igen

Punkt 2+3 gentager sig så midt om natten
Skrevet af uldal på 11 sep 2011 17:16
Jeg ved ikke hvor meget affaldstræ du har til fastbrændsel, men der skal meget til, for at det kan betale sig.

Off topic: Hvor er det lige du køber piller henne?? For hvis du bestiller en container med frisk blandet træ (Eg, Bøg, Elm) kan du de fleste steder (i rigtige skove, ik hos tømmerhandel) få det til 150 kr. per ksm.

Det giver ca. 650 kr. per tons tørt træ

Fyring med affaldstræ er ikke en go ide! Brændeværdien per tons er så dårlig at det aldrig bliver godt med mindre man er arbejdsløs, for det vil kræve adskillige timer med fyring hver dag. Desuden er det også ulovligt 
Annonce
End lidt off topic

Et hurtigt check viser mig at billige piller koster 1340 kr per T med levering. Er det helt ved siden af? Fyre nemlig ikke selv med piller
det er korrekt med prisen. Men der er flere ting der spiller ind: Piller af kvalitet har en brandværdi på ca. 4800 kgc. Ved normal opvarmning og vandforbrug, giver en kedelrensning (hver 3. uge) ca. 1/2 skovlfuld aske. Desuden kører sneglen automatisk piller frem til brænderen ... hele døgnet! Håndtering af piller: Jeg har ikke optimale forhold til levering. d.v.s. jeg kører 150 kg piller i sække på min trillebør ind i skuret ad gangen. 4 tons = årsforbrug tager 2,5 time. Derfra tager jeg ca. 20 sække ad gangen og smider i siloen ved fyret og glemmer alt om det meget længe (350-370 kg.). Hvordan man skal håndtere - og hvor meget - brændselstræ, ved du selv bedst. Jeg nævnte kun affaldstræ, idet jeg havde fået ind i mit hovede at du arbejdede med træ og udnyttede affaldet til opvarmning. Jeg smed rent faktisk mit lille fastbrændselsfyr ud for 5 år siden.

 

Hej alle.

Nu er det ike mig der nævner affalds træ, men jeg havde da tænkt at fyre med alt det træ, som jeg skære/ høvler/ fræser af, det er i min verden ikke affalds træ, vil dog også fyre med " riktigt" brænde.
Har et nyt spørgsmål.
Min brænde kedel, har også en spiral til brugsvand, så den lynhurtigt laver varmt brugsvand, med det kræver vel endnu et løgstør rør, fra fyrrummet og over til vandvarmeren.
Så skal det vel kobles til udgangs siden af VVB.
Altså koldt vand ind i brænde kedlen og gennem endnu et løgstørrør, over til VVB, endnu en magnetventil, og så kobles på afgangssiden af VVB, men så skal der jo også endnu en sikkerheds ventil og exp tank, der skal vel altid stå tryk på den spiral, eller være helt tom, der må jo ikke komme koldt vand i en varm spiral.
Det breder sig som ringe i vandet, med ventiler og rør, exp tanke og kedler.

P.s

Glemte at spøger, om der er nogen der levere piller, til nord falster for 1340Kr.
ja, men plus fragt. Pille-madsen.dk

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis