Overfræser til 100kvm , hvilken?

Hej..

Jeg skal have fræst ud i ca. 100kvm gulvarme plader af træ..

Jeg skal ud og have fat i en overfræser, ville i ofre flere tusind på en eller bare prøve at nøjes med en fra Harald nyborg ect.?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du lagt pladerne ...? Ellers ville jeg nok smide pengene efter de "rigtige" plader

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Altså den fra Harald er nok ikke så holdbar, men på den anden side, når den(hvis den gør) brænder sammen kan
du bare gå ud og aflevere den og så får du en ny.

Præcision er jo ikke en faktor til dette arbejde.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Jeg har lagtp laderne..


Stumbi , Ja netop det jeg tænker, at hvis den går i stykker kan man få en ny, mende koster 900kr hos harald, ved ikke hvad de ligger i hos en tømmerhandel..

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Jeg prøvede, at spare perge på samme måde med vinkelslibere, det er PISSE irriterende at værktøjet hele tiden brænder sammen,  min til er ikke til at køre efter nyt, for at spare nogle få 100 Kr. der er småting i det store billede, jeg købte ti vinkelslibere for at fuge færse og arbejde i effektive 5-6 timet så måtte jeg ud at bytte alle ti, købte to gode maskiner, fræsede det jeg skulle, og har stadig to maskiner der virker.

Køb noget ordenligt værktøj, der er det halve arbejde, det behøver ikke at koste en krig, MEN det er dejligt at tingene fungere.

Hilsen Bruno
Hvis du skal fræse 5 meter spor pr m2 gulv så er det 500 lm.
Sporene skal være 19x19 mm i profil, ca.

Uanset hvilken overfræser du vælger så er det er kæmpe entreprise.

Du skal være opmærksom på overfræserens udformning. Normalt står man ved et bord. Duskal kravle på knæ på gulvet!!! Og holde fræseren med 2 hænder.
Du kan ikke lave så stort et spor på mindre end 3 ture.

Du skal nok lede efter en simpel overfræser med så mange watt som muligt.
Måske brugt. Personligt har jeg rigtig god erfaring med Festo.

Og så skal der godt med fræsejern til. Limen i spåndpladerne er hård kost for jernet.
Annonce
Du kan med fordel skrue nogle lige planker fast på gulvpladerne, med den rette afstand så de fungerer som styr for din overfræser.... Men der fremstilles altså temmelig store mængder spånner... så sørg for at have en ordentlig støvsuger der kan tage nogle sånner....
Jeg gætter på der kan findes nogle jern der er egnede til operatione.. måske skal du starte med at køre et spor igennem med en alm relativ smal toskærs og derefter med et halvrundt profiljern.....
Måske skal du lave din en ordentlig skabelon til brug for sløjferne i enderne... Så er det noget lettere at komme rundt når du skal montere slangerne, end hvir du gør det i frihånd...

Jeg ved det ikke men nogen hgange er en lidt speciel ting som en overfræser langt billigere i england.. også når fragten medregnes....

Men rigtig god arbejdslyst....

MVH Njord

MVH Njord
tjaaa, nu kunne der have været vand på anlægget med de rigtige plader

 

Jeg har købt pladerne med riller i , jeg skal kun selv fræse endestykkerne..

Har fået en makita tilbudt fra Bygma til omkring 1000kr.. hva siger i til det?

Be Smart - Not Stupid..

Jeg har købt pladerne med riller i , jeg skal kun selv fræse endestykkerne..

Har fået en makita tilbudt fra Bygma til omkring 1000kr.. hva siger i til det?

Be Smart - Not Stupid..

Kender ikke den maskine du har fået tilbudt...
Men generelt er jeg jo Makita fan... så jeg tror den er fin...

Men hvis du oplyser modelnummer elle rlinker til den et sted så vil du sikkert få flere brugbare svar.

Når det "kun" er vendesløjferne er opgaven jo lidt mindre..
Men det vigtigste er fortsat at du gå lavet en eller to ordentlige skabeloner. Måske en til et start spor og en til et jerne med hjørne radien du slutter af med nod hver side af din skabelon. Noget opstregning kan hjælpe dig når du skal placere den rigtigt i forhold til sporene i gulvet.

Overvej også at tegne op hvordan du vil trække slangerne... Så undgår du at lave unødvendige vendesløjfer og kun skulle fræse de nødvendige spor :-) Der er jo nok at arbejde med.....

MVH Njord.

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis