Tilslutning nyt komfur - ingen ledning medfølger

Hej

Efter at mit gamle komfur (400V) skulle have besøg af montør for at kommer i hopla igen, valgte vi at købe nyt komfur (230V).

Det er netop kommet og selvom jeg har læst mange tråde om tilslutning af komfur er jeg lidt i tvivl fordi der ingen ledning er monteret på komfuret. Er rimelig sikker på jeg kan klare at tilslutte rigtigt til 230V udfra kraftstikket via samlemuffer.

Men hvordan laver jeg det rigtigt på selve komfuret, skal jeg have en elektriker ud? Har desuden læst i en tråd herinde fra 2009 at man kan give komfuret flere faser, selvom det kører 230V, fx til én til ovnen, én til pladerne osv. så man udnytter komfuret helt. Er det rigtigt, eller skal man bare holde sig til "én fase, nul og jord" og så kører dét komfur som det skal og som det er meningen?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad vil du bruge samlemuffer til ? - det er vel ikke nødvendigt når der er et stik på væggen.

Der må være en tilslutningsvejledning med komfuret - der kan du se om det er muligt at anvende 2 faser + 0 - hvis det er muligt ville jeg gøre det. ( i " gamle " dage da jeg arbejdede med de ting var komfurerne 3-fasede )

Komfuret er det mest energikrævende apparat i køkkenet og 16 A kan du nemt bruge hvis f.eks. 2 -3 kogeplader + ovnen kører en juleaften.

Der er også ofte en lille tegning af tilslutningsmulighederne når du piller dækslet ved tilslutningen af for at montere kablet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Brugsanvisningen burde indeholde foslag til tilslutningsmuligheder.
Derudover SKAL du bruge den rigtige type kabel (står også i brugsanvisningen, en bogstav/talkode).

Det komfur jeg har kunne både køre på en, to eller tre faser. Hvis komfuret er benævnt som 230 V, skal du være opmærksom på at faserne er kortsluttede i skrueterminalen.

Mit råd hvis du er i tvivl: elektriker på.

Bent.
Der står i brugsanvisningen at komfuret kun må tilsluttes af elektriker. Der medfølger ingen ledninger eller stik, hvílket er beskrevet lige efter det med elektrikeren i brugsanvisningen. Så jeg får fat i en elektriker. Tak for jeres hjælp.
ja ellers kan du se det på klemmerne L1 L2 N og G eller u v og w
vær opmærksom på at N i gamle huse kan være sort og at en af faserne kan være blå

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis