Få ført "jord" rundt i huset

Hej folkens

Jeg bor i et hus fra 1965 og hvor der ikke er jord i stikkontakterne. Det er jeg dog lidt ærgerlig over, især fordi jeg får et lille rap på fingrene når jeg roder med opvaskemaskinen og vaskemaskinen og rammer metallet indvendigt.

Jeg har dog aldrig oplevet dette rap over fingrene fra køleskab eller komfur. Er der jord i køkkenet måske?

Så jeg vil spørge om man selv kan føre "jord" rundt i huset eller om det er en fagmand? Hvis det er en fagmand, er det så en dyr affære?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kbr100 på 05 sep 2011 05:28

Hej folkens

Jeg bor i et hus fra 1965 og hvor der ikke er jord i stikkontakterne. Det er jeg dog lidt ærgerlig over, især fordi jeg får et lille rap på fingrene når jeg roder med opvaskemaskinen og vaskemaskinen og rammer metallet indvendigt.

Jeg har dog aldrig oplevet dette rap over fingrene fra køleskab eller komfur. Er der jord i køkkenet måske?

Så jeg vil spørge om man selv kan føre "jord" rundt i huset eller om det er en fagmand? Hvis det er en fagmand, er det så en dyr affære?


Allerførst burde vaskemaskine og opvasker ikke være tilsluttet uden beskyttelsesleder ( jord ) hvis det er krævet - og det er det normalt. Komfuret er tilsluttet en gruppe for sig hvor der er ført jordledning med.

I huse fra 1965 mener jeg at det var et krav med jord i stikkontakter i køkkenet - og kun der. Det er så senere blevet udvidet til alle stikkontakter i hele huset.Mit fra 1977 har jord i køkken og badeværelse - og selvfølgeligt alle hvidevarer.

At føre jord rundt er ikke et job for GDS - der skal en elektriker til - alle ledninger i hele lysinstallationen skal udskiftes - eller have trukket en enkelt ledning mere rundt, men det kan være for besværligt uden at skifte de øvrige i røret også - og det kan godt blive en halvdyr affære.

Jeg ville nøjes med at få ført jord til opvaskeren og vaskemaskinen - det lyder mærkeligt at den ikke er ført frem til de maskiner, der kræver det.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok, det bliver ikke nu jeg gør det så, hvis overhovedet.

Men hvis vi lige holder os til opvaskemaskine og vaskemaskine som begge står i bryggerset, som vi justerede til vores behov da vi købte huset i 2007, så fik vi opsat 3 Fuga elstik (dem uden kontakt) hvor der er plasd til jord. De er alle trukket fra et kraftstik som sandsynligvis er lavet sammen med huset i 1965. Men jeg ved ikke om elektrikeren har ført jord med ud til elstikkene, selvom det vil jeg gætte på. Maskinerne er bare ikke udstyret med jord på da vi købte dem og jeg har ikke rigtig tænkt over det før det med rap'ene over fingrene blev oftere og oftere (syntes faktisk det er blevet meget værre, næsten hver gang får man et rap, hvor det førhen ikke var noget der skete så tit).

Hvordan kommer jeg nu videre, skal tjekke om der er jord med til elstikkene og så skal maskinernes stik ved skiftes til ét med jord på? Hvorfor føler jeg det er blevet værre med rap'ene, er det noget I kender til?
Kan man stadig få elektrikkeren til at banke et jordpyd lige udenfor,og få jord ad den vej -- eller er det også forandret i tidens løb??

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Så har jeg kigget efter i elstikkene på væggen og der ER ført jord med ud. Og så har jeg købt 2 adaptere som skulle tilføre jord til schuko-stikket på vaske- og opvaskemaskine. Men jeg kan stadig mærke den sitrende strøm i opvaskemaskinen og det forstår jeg ikke.
Du SKAL skifte Schuko-stikpropperne ud til danske jordstikpropper.

Schuko stikpropper er ikke tilladt i DK som jordstikprop.

Den "løsning" du har lavet er ikke god nok - den kan bruges som nødløsning ved rejser o.l.

Er det så stadigt noget skidt er der den tunge vej til telefonen og ringe efter elektrikeren

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
OK, men burde de ikke stadig virke, altså mht. at der ikke er den der sitrende strøm når man rører ved indersiden af apparatet?
Skrevet af kbr100 på 05 sep 2011 10:38
OK, men burde de ikke stadig virke, altså mht. at der ikke er den der sitrende strøm når man rører ved indersiden af apparatet?


Måske, men de adaptere er vist udformet til rejsebrug - altså til små belastninger - så måske er kontaktmodstanden for stor.

Du skal også sikre dig at nullederen sidder i den rigtige side - i højre side i stikkontakten i væggen set forfra.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mon ikke det er sådan én her, kbr100 har fået fat i?
http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=18&n2=1801&n3=9998&n4=1830

Den er lavet til formålet. Det er ikke en rejseadaptor.

Nå !

Det mente jeg ikke var lovligt - men kan da være jeg ikke er helt opdateret - og så beklager jeg.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så vidt jeg husker er Schuko lovligt på selve apparatet, men ikke i stikket man sætter den i. Resultatet er så manglende jord som standard :/

Nåh...få trikkeren til at undersøge det system som han selv har lavet i 2007.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis