Gode råd om Græs/grobund??

Hej Alle sammen.

Jeg skal til at total renovere min "baghave", som pt er en blandning af fliser, græs(ukrudt) og tomme jord pletter.

Min plan er at fjerne alt hvad der hedder fliser, grave det øverste lag græs(ukrudt) af og så jævne jorden ud så selve arealet bliver plant(selvfølgelig med hæld så regnvand kan løbe af), og så ligge en række fliser hele vejen langs huset, da jeg har hørt man ikke må lade jorden gå direkte ind til huset.?!?

Derefter vil jeg så så graæ, MEN. KAn jeg så græsset direkte i den jord som er kommet frem efter jeg har fjernet toppen(græs/ukrudt), eller skal jeg købe en "bunke" jord som jeg kan ligge som toplag når jeg har planet det andet ud????

Og hvad er den rette fremgangs måde med sådan projekt generelt?

MVH

Dennis


FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikken masse unødvendigt arbejde du der vil lave !
Fjern alle fliser og hvad der ellers ligger. så fræses jorden grundigt, det værste ukrudt / græs rives af efter første fræsning. Så fræses der på kryds af flere omgange til jorden er porøs og let at arbejde med, nu kan du så jævne ud så plænen kan blive plan hvis det er det du ønsker, herefter tromles jorden så den bliver fast at gå på og græsset sås.
Langs huset graver du ca. en rende på 100 cm. i breden & 40 cm. i dybden, fylder stabil grus i og får den vibreret grundigt, så kan du  lægge fliser
Hmm, ja det lyder jo rimelig næmmere end det andet. Men skal der være 1 stykke på 100 cm fra huset og ud??

Jeg vil gerne undgå at sku bruge for meget plads på fliserne, da stykket ikke er så stort i forvejen, men er det en regel at der SKAL være 100 cm fra græs/jord til huset??

Eller ken jeg ikke nøjes med at lave et afløb langs huset hvis det er pga rengvand owsv.


FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Du kan da godt klare dig med 30 cm. ud fra muren ! Læg dem så de bliver ens med højden på plænen, så kan du uden problemer kører ind over med plæneklipperen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis