Snog står til søs

Hej allesammen

Her er en pudsig oplevelse - på vej ind til Hjortø i det sydfynske, hvor jeg ville ligge for anker så jeg en snog, som meget målrettet svømmede ud på vandet.

Det var en dag med stille vejr, varmt vejr og en diset sol. (midt på dagen, Lørdag 3/9).

Snogen startede fra stranden, og svømmede frisk og hurtigt udefter. Den var ca 50 cm lang (altså nok en ikke udvokset snog) - den lå nærmest og flød på overfladespændingen af det stille vand, og bugtede sig hurtigt udefter.

Måske var det en ung snog, som udvandrede?

Da den kom tæt på min båd (som jeg langsomt padlede ind) slog den et lille slag udenom, og fortsatte meget målrettet udefter. Retningen var med den svage vind - måske ville den dreje ind mod Hjelmshoved 500 m væk, ellers ville der være 3-4 sømil til Skarø eller endnu længere til Fyn.

Ville den begå drukne-harakiri?

ELLER ? Udvandrede den, og valgte den en VARM og STILLE dag for at have de bedste chancer for at klare en (måske) lang svømmetur.
Måske var der overbefolket af snoge på Hjortø, efter en våd sommer med masser af frøer, og dermed følgende stigning i antal snoge?

Det er ikke et forum for biologer her, det ved jeg godt - men interessant alligevel.

Eller hvad tror i andre den snog ville?

Hej fra A.

To ulykker kommer sjældent alene.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere