ledningsfarver

Hej der
Jeg skal til at sætte lamper op i mit gamle hus, men når jeg ser i lampeudtaget er der bare 3 ledninger, en gul, grøn og sort.. Hvad betød det i gamle dage? 
Jeg skal jo bare bruge mellemledning og nul.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har aldrig være en klokkeklar regel for hvordan ledningsfarverne skal anvendes. Dog i ældre installationer har sort typisk været anvendt til nul.

Så der er ikke anden for en at prøve/måle sig frem - men som sagt, er der en rimelig chance for at sort er nul. Husk at slukke ved gruppeafbryderen inden du sætter fingere i...
Skrevet af Daniel p på 04 sep 2011 16:50
Der har aldrig være en klokkeklar regel for hvordan ledningsfarverne skal anvendes. Dog i ældre installationer har sort typisk været anvendt til nul.

Så der er ikke anden for en at prøve/måle sig frem - men som sagt, er der en rimelig chance for at sort er nul. Husk at slukke ved gruppeafbryderen inden du sætter fingere i...

Ahrrrr.. Der er to som der findes lidt regler omkring..

Gul/Grøn - altså tofarvet må ALDRIG være andet en jord - beskyttelseslederen kan også i ældre installationer være rød..

Hvis der er en lyseblå og der findes nul i installationen, så SKAL det være den lyseblå..

Men man må gerne bruge lyseblå til andet, hvis der IKKE er nul i installationen og nul må også være andre farver, hvis der IKKE findes en lyseblå..

Tilbage i stofledningernes tid, var der kun to "farver" sort og hvis.. Nullen var sort og alt andet hvid.. Derfor er der nogle ældre generations elektrikere der stædigt har holdt ved det..

Jeg har også selv altid brugt hvid til Fase, men det er af den simple årsag at Brun, som mange andre bruger, ligger farvemæssigt tæt på Rød, hvilket kan blive byttet i kampens hede..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Skrevet af neostar på 04 sep 2011 12:32
Hej der
Jeg skal til at sætte lamper op i mit gamle hus, men når jeg ser i lampeudtaget er der bare 3 ledninger, en gul, grøn og sort.. Hvad betød det i gamle dage? 
Jeg skal jo bare bruge mellemledning og nul.

Hej,

kunne den "grønne" ske at være orange ?

Det er mest sandsynligt, at den sorte er nul, og gul og "grøn" (orange) er to forskellige tændledninger..

Ellers sæt lige et billede på, det siger jo mere end tusind ord..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Skrevet af kamb på 05 sep 2011 18:16

Hvis der er en lyseblå og der findes nul i installationen, så SKAL det være den lyseblå..

Men man må gerne bruge lyseblå til andet, hvis der IKKE er nul i installationen og nul må også være andre farver, hvis der IKKE findes en lyseblå..

Står det beskrevet i SBEI? For synes ikke at kunne huske det på den måde du skriver der. 
jeg husker Kun at blå, ikke behøver at være null, men at man anbefaler det. Men ikke noget om at den blå ikke må bruges til andet, hvis der er en null i installationen.
Hvor kan jeg finde de paragraffer?
Jeg tror også Kamb har fået lidt skævt fat på det - jeg mener der er angivet at nullederen BØR være lyseblå.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis