Dræn igen igen

Hej.

Emnet har vist væet oppe mange gang, men jeg synes ikke rigtig der er nogle der passer på mit tilfælde. 

Jeg har lige haft lidt oversvømmelse i min kælder. Vandet kom ind igennem en mur fordi der stod blank vand op ad muren på ydresiden
Grunden til dette var, at efter mange dages regn kom der et skybruds ligende regnvejr, som fik den hjemmelavede faskine til at stå helt af..

Planen er så nu, at jeg vil af med de faskiner som forrige ejer har lavet og opbygge nye faskiner, sandfangsbrønde samt lægge omfangsdræn. 

Huset er fra 1934 og har en pudset sokkel, som jeg troede gik helt til fundamentet / bunden af huset men jeg har så i dag fundet ud af, at lige under jordoverfladen stopper den fine pudset sokkel og resten af vejen er det "bare" mursten. 
Ser ud til at huset ikke har et fundament men står direkte på jorden. 

Planen var bare at asfaltere den gamle mur (hvis den var pudset), men det er jeg gået fra nu. Så nu vil jeg gerne smide grundmursplader udenpå og evt. drænplader udenpå igen, dog ikke sikker på drænpladerne, da murene er isoleret på indersiden af muren. 

Men mit spørgsmål er så: Kan jeg bare sætte grundmurspladen uden på muren som den er (selvfølgelig rengjort så godt som muligt) eller skal jeg til at pudse den op, asfaltere den eller noget helt 3.?

På forhånd tak! 

Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan starte med at etablere fald bort fra dit hus. Hvis det er muligt!

 

Hvis der ikke tidligere har været problemer med indtrængende fugt i kældervæggen så er det måske bare det der skal til.

 

Men det kan osse være lidt problematisk at der er isoleret indvendigt. Hvilket kan betyde at du ikke har mulighed for at konstaterer indtrængen af fugt gennem  væggen. Men hvis der ikke lugter muggent/jordslået eller på anden vil uhensigtsmæssigt, så er den side af sagen måske ok.

 

Det er rigtigt at de gamle faskiner kan være tilstoppede af slam, alt efter om de ikke er beskyttede af sandfang, eller afdækket med geotekstil eller andet.

 

Hvis murværket fremstår råt bør det rengøres pudses/"berappes" inden det tætnes med "asfaltsnask"  Jeg ved ikke præcist hvordan arbejdet udføres.

 

Ærligtalt ved jeg ikke hvad du kalder grundmursplader og /eller drænplader. Men det er nærmest tåbeligt ikke at isolerer når der alligevel er foretaget opgravning.


Du kan se en standard udførelse af omfangsdræn med Platonplader og udvendig kældervægsisolering her: 



http://www.pressport.dk/document/platon_xtra-2055.aspx
Hej

Tak for svar. 

Der er problemer med råd og skimmel på indvendige mure. Klovene som ejede huset før os, har bare pakket problemet ind bag træ, gips og isolering... 

Grundmursplader er det samme som platon plader og drænplader er flamingo ligende plader med fiberdug påmonteret. 

Ok. Må igang med med min mureske det er bare træls fordi det er en langsommelig proces.. Kunne jeg grave ud omkring hele huset var det ikke det store problem.. men man kan vel kun brave 2-4 meter ud ad gangen, berapning og asfaltere det, putte platon mm på, lægge drænet og dække til igen for kun at fortsætte med næste hug?!
 
____
        |
        |5 m
        |__
             |
             |
             |4 m
         __|
____| 1 m
  4 m

Ovenfor ses den ene side der skal drænes. I hvor mange omgange vil i sige det skal tages? Er lidt i tvivl når nu der er så mange hjørner. 

Michael
Mht. udgravning vil jeg slet ikke udtale mig.

Det kommer jo osse an på hvor dybt der er, om der er skillevægge indvendigt, jordbundsforhold osv.

Men udformningen med murflangerne på en meter er en god ting.

Men iøvrigt mener jeg nu at Platon pladerne er drænpladerne og flamingopladerne er isolering.

Kik godt på det vedhæftede link. :o)
Ingen andre?

Tror jeg er kommet frem til den løsning at jeg vil gøre muren ren med en kost og måske en kompressor, asfaltere den og så smide drænplader f.eks. sundolitt plader i 100 mm udenpå. Tror det er overkill at putte både fugtmembran og drænplader på.
Anyone?

Michael
Mht. forbitalningen. :o)

Det er ikke helt samme måde Sundolitt/Thermisol og Platon metoden er udført.

Flamingopladerne med riller skal nok hedde drænplader.

Men når der anvendes Platonplade er det den der er drænpladen. Der kan opsættes almindelige mineraluld eller flamingoplader.
Såfremt man vælger ikke at isolerer ledes vandet ned mellem yderside væg og Platon! :o)

Men iøvrigt tror jeg at det vil være godt med et pudslag/berapning først. Ikke fordi jeg helt ved hvorfor, men det er på den måde man normalt laver ydersider på blok eller opmurede kældervægge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis