Huntonit, det rigtige valg ?

Jeg er kommet lidt i tvivl...
Jeg skal have paptag på brædder, herunder et ventileret hulrum og så et vindtæt lag ind mod isoleringen.

Til det vindtætte lag kan jeg bruge vindgips eller huntonit-undertagsplader, jeg hælder mest til huntonitten: ca halv pris af vindgips, god kvalitet og lettere at håndtere.

Mine spær ligger med 0,6 meters afstand, så jeg overvejer at droppe de her huntonit-clips... Er det forsvarligt ?

Vindgipsen vil nok være mere vindtæt end huntonitten.
Vindgips er mere diffusionsåbent end huntoniotten (z-værdi 0,4 mod 1,4) (Vægge og tag isoleres med ca. 400mm, træskelet)

Mine vægge er opbygget på samme måde med ventileret hulrum, kan man bruge huntonit-undertagsplader som vindtæt lag på facader og gavl ? (Importøren kunne ikke se nogen problemer, men måtte indrømme at de ikke havde megen erfaring med "lodrette undertage"

Kommentarer/indspark mere end velkomne...



 Henning, Lolland

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Huntonit forekommer mig at være skudt over målet.

Huntonit vindafdækning og hvad så med undertaget. Osse Huntonit? Koluda vil fryde sig! :o)

Men hvorfor ligger du spærene så tæt? Såvidt jeg husker fra dine tidligere indlæg er der overhovedet ingen grund til at lægge dem så tæt. Hvis isoleringsbatsbredden er f.eks. 96cm så læg spærene med den afstand, det passer med normal lægtedimension.

Mont. vejl. skriver de montage garanteret ned til 18 graders taghældning, så hvorfor ikke "bare" bruge vindgipsen til de lodrette flader, eller vindpap?

Mht. clipsne er de jo med til at holde overlægne sammen ved hård blæst, men hvor pladerne stadig kan få lov at arbejde, det er vel et spørgsmål om hvad du har samvittighed til - man kan sige, bruger du clipsne har du ihvertfald ikke gjort noget forkert.

Vh jonas
@hpox
Ja, Koloda ville fryde sig, men der er ikke noget undertag. Mit vindtætte lag ER undertaget. Jeg har pap på brædder, ventileret hulrum, vindtæt lag og herefter isoleringen.
Spærne lægges så tæt på grund af dimensionen. Spærne er faktisk bare taglægter som stiftes i på åsene. Det gik som en leg.

@JonasWar
Jeg kunne bruge vindgips på de lodrette flader, det er det som min ingeniør gerne vil, men mest fordi han ikke har erfaring med huntonit på lodrette flader... Og, ja, jeg kunne bakse med de clips... JeG skal bare bruge rigtig mange... 400m2 tag med 0,6 meter mellem spærne...


 Henning, Lolland

Skrevet af HLolland på 01 sep 2011 23:16
@hpox
Ja, Koluda ville fryde sig, men der er ikke noget undertag. Mit vindtætte lag ER undertaget.
Og det gør han da også, også selvom der ikke er undertag på også...

Skrevet af HLolland på 01 sep 2011 23:16

@JonasWar
Jeg kunne bruge vindgips på de lodrette flader, det er det som min ingeniør gerne vil, men mest fordi han ikke har erfaring med huntonit på lodrette flader... Og, ja, jeg kunne bakse med de clips... JeG skal bare bruge rigtig mange... 400m2 tag med 0,6 meter mellem spærne...


Men det har undertegnet så, og kan fortælle dig der er idealt til formålet.

Vi har brugt det flere gange, og har faktisk lavet det i onsdag, hvor vi er ved at lave ny tagetage på et hus i Slagelse, der bruger vi Huntonit undertaget som vindpap på gavlene...

Se evt. billeder af det her...   Ny 1 sal i Slagelse

Og nej, du behøver ikke bruge clips når du bruger dem som vindplader, og jeg har også som hpox skriver, valgt at lave gavlene med 1 meters mellemrum, så 960mm  isoleringen passer lige i væggen, den er der jo mere eller mindre kun for at kunne binde murstens væggen fast til tagkonstruktionen...

Og der er ingen problemer med at forskalle med 45x45 med 1 meters mellemrum, så derfor heller ingen grund til større afstand mellem de lodrette stykker spærtræ.

Så slemmer er de clips da heller ikke, husk dog at anvende dem i stål frem for plast, de er altså væsentligt bedre..

Mvh. Huntonit manden ... he he
Perfekt, jeg takker mange gange for svar.

 Henning, Lolland

as usual - et professionelt kompetent svar fra Koluda :o)

Man kan jo aldrig være i tvivl om at Huntonit er det bedste der findes - til alt :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

dog er Koluda stillads ikke særligt professionelt
Hvilket stillads skal man have for at være prof. ?

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis