Udskifte cirkulationspumpe/økonomi

Jeg har haft mit oliefyr ude af drift, i et ½ års tid, da jeg har renoveret fyrrummet.

Så var det jeg tænkte på om det var en god ide med en ny cirkulationspumpe, den gamle er godt 5 år, og har jo nu stået stille, og tørlagt det halve år

Den hedder grundfos ups 15-40-135


Skal den udskiftes bliver det til en Grundfos Alpha2 15-40-135

Desværre den dyreste, pga af indbygningsmålet

Er der sparet noget udover elforbruget? eller giver det lidt, at den kun pumper efter behov, altsår spare den også på varmen?

mvh jens

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ved ikke om du kan spare varme men jeg skiftede min pumpe ud den tog 80w og den nye 22w og så kan du gange diferancen
med 365 eller hvorlangtid den kører om året men jeg regnede ud at den var betalt på 1 ½år ca
i strøm

mhv anders
Skrevet af je__ns på 01 sep 2011 16:31

Jeg har haft mit oliefyr ude af drift, i et ½ års tid, da jeg har renoveret fyrrummet.

Så var det jeg tænkte på om det var en god ide med en ny cirkulationspumpe, den gamle er godt 5 år, og har jo nu stået stille, og tørlagt det halve år

Den hedder grundfos ups 15-40-135


Skal den udskiftes bliver det til en Grundfos Alpha2 15-40-135

Desværre den dyreste, pga af indbygningsmålet

Er der sparet noget udover elforbruget? eller giver det lidt, at den kun pumper efter behov, altsår spare den også på varmen?

mvh jens

 

Du kan købe den billige udgave, den med bygge mål 180 mm, så skruer du de fire skruer, som pumpen er monteret med, ud og monterer den nye pumpe i det gamle pumpehus. Denne øvelse kan du kun lave, såfremt pumpehuset er ok. Men som regel virker det. Bolteafstanden plejer at være den samme.

Du kan ikke spare varme, med mindre du sænker temperaturen. Men du kan spare strøm, fordi pumpen selv regulerer trykket og dermed elforbruget. Eks. (80-20)W *24*365/1000 =525KWh/år.



 


fase

Tak for svarene, det er jo nok en del at spare på strømmen, den gamle er med tre trin, men det er jo ikke altid, jeg får den stillet tilbage på laveste trin.

Jeg har ikke lige lyst til at bruge bagflanken fra den gamle, men tak for tippet alligevel

Jeg prøver om jeg ikke kan finde, en Aplha2 15-40-130, til en rimelig pris.
(det fremmer nok ikke sagen, at det er med 1" gevind, det normale er 1½")


 


mvh jens

 

Jeg købte en Alpha2 15-40-130, hos en lokal vvs grosist, med et ingen handel, med private på døren. Jeg gik nu ind allivevel, det var nu ikke noget problem, at handle der, bare man betalte kontant.
Jeg fik pumpen til en fin pris, billigere end jeg havde kunne finde, den hos div. netbutikker

mvh jens


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis