Varmelager i aktiv olietank ?

Er det en fordel at forvarme olien til oliefyret ?

Og afledt deraf:
Kan/må man have solvarmelager i den olietank, der føder oliefyret ?

Tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din brænder er af nyere type, har den sikkert en forvarmer indbygget.

Derudover er det nok ikke helt lovligt at modificere en olietank, så den også kan bruges til varmelager.

Men jeg indrømmer, det var en snedig ide, som jeg aldrig ville have kommet på.

Forresten, hvad med virkningsgraden, når tanken er halvfuld, eller næsten tom?

Kogende olie?
Jeg tror ikke det er lovligt, men ellers rigtig smart, olies kogepunkt er jo langt højere end vand, hvis man har en 2000 liter olietank, kan der lagres rigtig meget energi der i..
Jeg tror en forvarmer af den type, der normalt sidder i en oliebrænder varmer olien op til noget mere end 50 grader.
Der vil helt sikkert fordampe en hel del olie, hvis den konstant skal holdes opvarmet til 60-70 grader.

Hvis man medregner et ganske stort varmetab i forhold til, at en elektrisk forvarmer opvarmer olien umiddelbart inden den sprøjtes igennem dysen, tror jeg regnskabet fremstår med røde tal på bundlinjen. 

Som det så smukt hedder.

Den eneste besparelse vil være engangsudgiften til en "rigtig" lagertank.
Og en masse ekstra besvær og et stort risikomoment.

Men prøv at spørg en tankfabrikant.
Det er jo ham, der skal garantere for sikkerheden, og udfærdige den lovpligtige tankattest.


Måske ikke særlig smart at varme 1000-2000L fyringsolie op til 60-70 gr, du vil nemt kunne få nogle ret brandfarlige dampe, kan ikke huske flammepunktet for fyringsolie, men du er nok ganske tæt på.
Annonce
Skrevet af 2011tommelfingre på 31 aug 2011 19:50
Er det en fordel at forvarme olien til oliefyret ?

Og afledt deraf:
Kan/må man have solvarmelager i den olietank, der føder oliefyret ?

Tak


Hvis du laver ændringer på din olietank, er den ikke mere godkendt, og du påtager dig dermed selv ansvaret for at den opfylder de krav, der stilles. Fabrikanten vil med garanti fraskrive sig et hvert ansvar for en evt. forurening, som måtte komme fra tanken, når du har ændret den.

fase
diesels flammepunkt er ca 90 grader celcius.

Freedom is just another word for nothing left to loose. (citat Janis Joplin)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis