At skæfte en bredbil

Hejsa

Jublende lykkelig er jeg over at være faldet over et stykke ægte tysk skarpt gods, men skaftet bar desværre præg af både alderdom, brug og misbrug, hvilket vil sige et ormstukket knækket skaft.

Nu er det jo således at man ikke bare lige køber et nyt skaft til sådanne værktøjer, så når jeg får fundet og tørret det helt rigtige stykke ask eller valnød, så skal det jo tilvirkes... Men hvordan? Er der mon nogen derude, som sider med alle de rigtige svar, i forhold til udtørring, tilvirkning, montage og overfladebehandling af sådan et skaft? ...og rækkefølgen for den sags skyld.

Jeg havde forestillet mig et godt stykke vinterskovet pind, som selvfølgelig skal have temmelig rette årer, ingen knaster, og som skal hugges til, for at få flest mulige hele fibre med gennem hele skaftet, men hvad så? Hvor længe skal det tørre inden, og under hvilke forhold? Skal det tørre efter tilvirkning? Er det en god idé at koge det i linolie inden montage, eller skal det bare have flere kolde behandlinger, til det er overflademættet?

Nu til det helt store spørgsmål: Hvordan tildanner man skaftet til et pyramidehul, som jf. al anden tradition med træskæftede værktøjer, vender den forkerte vej - altså så hovedet kan glide af, uden modstand fra en kile?! Det må være noget med at presse skaftet i hovedet, men hvad er metoden til at tilridse skaftet så nøjagtigt, at det giver stort set jævnt tryk i hele hovedet? Måske en afstøbning af hullet til at måle og sammenligne med?

På forhånd tak for alle nyttige svar på mine mere eller mindre umulige spørgsmål.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
FiberSnedker

Et skæfte til en bredbil kan købes, men kan også laves selv.

Der er så vidt jeg ved mindst to forskellige typer, et ret & et forsat i forhold til økse-hovedet.

Du tilpasser dit skæfte, ved at bruge noget oliekridt måske juniors (den fra skoletiden) den husker vi vel alle, så hvis du kan "låne lidt" (du gnider farve kridt inden i øksehovedet) og der hvor kridtet smitter af på dit skæfte skal der tages ganske lidt af indtil farven smitter af overalt på dit skæftet, så har du en god indikator af hvordan det passer, så det kan være en lidt længere "process"

Ask vil være et godt valg.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du har ret maskinsnedker. Følgende træsorter kan anvendes. Ask Tjørn Elm og Valnød.

Ask kan formentlig købes tørt de øvrige må man nok selv tørre,det fåregård bedst i

et åbent skur (carport ) træet skal pådenne måde tørre i mindst et år og skal være

vinterfældet, Tilvirkning som i beskriver, men lad skaftet stå i rå træ. 


tveskæg

 

da jeg tilpassede skaftet til min bredbil, gjorde jeg som maskinsnedkeren forelår.. jeg tilpassede det så skaftet ikke kunne komme helt på, altså lavede det lidt for stort i forhold til hullet! en centimeter var der so skulle hamres på. det gjorde jeg ved at hamre på enden af træstykket. jeg valgte asketræ, og valgte et stykke som var bøjet i forvejen, så jeg hverken skulle til at dampbøje det eller noget. grunden til at det er bøjet er jo så man ikke slår fingrene.
Hej FiberSnedker

Jeg havde selv samme udfordring med en bredbil fra 1900-tallet. Jeg har lavet en afstøbning med stearin af hullet. og det virkede super godt.

Jeg smeltede to stearinlys i en gryde i et vandbad og brugte en snor ellers gem den ene væge. I snorens ene ende bandt jeg en knude om en lille møtrik så afstøbningen senere kunne trækkes ud.

Hvis der er lunker/fordybninger i hovedets inderside som vil forhindre udtrækningen skal disse udjævnes inden støbemassen fyldes i. Jeg brugte ler som jeg kned på plads med fingrene.

Når den faste støbning skal ud igen er det bare om forsigtigt af varme hovedet op. Lagde min ved brændeovnen i et øjeblik.


Nu har du så til grundformen som er meget præcis, men man kan ikke komme uden om også at bruge den med oliekridtet som også er en fin ide.

Jeg har selv brugt elmetræ med naturligt svaj (lageret ca. 2 år). 

God arbejdslyst.


to billeder. Ps. Jeg brugte ikke en møtrik husker jeg nu. Snoren førte jeg gennem en lille åbning og sluttede der af med en knude. og lukkede af så stearinen ikke løb ud.

Annonce
Hej
Du kunne måske prøve at spørge Frank ( bonderøven ) på hans side !!!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
der er det med den hjemmeside, at han ikke svarer! det er kun for "looks"!
Ja selvfølgelig (sgu!) da... Er da indlysende med stearin. Man skal jo ikke bruge high tech for at lave low tech :-)

Modellen på billedet ligner iøvrigt min på en prik - jeg har desværre bare ikke helt så meget gods at slibe af tilbage.

Lagre 2 år ja - fandt jeg også ud af er gængs tørretid for træskæftet værktøj af enhver art, så nu mangler jeg bare at finde en her i nærheden, som ligger inde med nogle kævler eller blokvarer, som man kunne købe et lille stykke af.

Hvordan virker det iøvrigt med Elm? Hvad siger erfaringen med tørring, tilvirkning, styrke osv.? Det er jo normalt temmelig knudret, så var det ikke svært at finde et stykke med OK fiberretning?...men fedt at du har kunnet udnytte svajet. Trækker Elm ikke også sand med op i veddet? Sløvende for værktøj ved bearbejdning tænker jeg på.

og igen mange tak for gode indlæg hele vejen rundt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis