sort basalt til bålsted

Hejsa!

er der nogle herinde som har erfaringer med brugen af sort basalt til bygning af bålsted.
jeg er i tvivl om holdbarheden ved brug af disse.

jeg er af den overbevisning at sort basalt er en type granit sten. men ikke 100 %

størrelsen på stenene er ca. 10x10x5 cm. brosten lignende type.

på forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
granit og flint er det ikke begge stentyper der sprænger ved varme fra et bål????

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Basalt og granit er begge vulkanske bjergarter, og hvis jeg husker rigtig, er den største forskel at basalt er dannede af lava der størkner på over fladen, og granit dannes af størknede magma under jorden. Flint er på den anden side en form for kvarts, og kan sprænge på grund af krystalstrukturen. Men det er ved at var et par år siden jeg gik i skole, så jeg vil ikke hænges op på det

Jeg har gennem årene lavet en del bålsteder med både granit og basalt sten, og har endnu ikke hørt fra kunder der er blevet beskudt af sprængende sten
Der kan dog godt gå "skaller" af på begge typer sten, men jeg har kun set det ved gamle slidte brosten, men det gik kun løs.

En lille bonus info. Man kan godt få flint der ikke splinter. Det er langsomt varmebehandlede og det ser kanon godt ud så fliser. Men eneste sted jeg har set det er i brug er Rusland og det koster spidsen af en Mig i det her tilfælde
super! tak for dit svar, jeg har handlet godt med sten ind.. kan da lige smide et billede op af det faerdige resultat naar stenene blir lagt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis