oslo jolle

er der nogen der har erfaring med en oslo jolle er det en god sejl jolle er den stabil hvad kan den bære af mortor er 4,5 hk for meget hva vejer den
hjælp
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er såmeget i tvivl, ved du så hvad du vil med jollen. 

En oslojolle er en gammel type sejljolle og sejler somsådan udmærket.

Jeg vil dog ikke anbefale den som begynderjolle.

Jeg finder den heller ikke særlig egnet til sejlads med påhængsmotor.

2-3 hkgår vel an.

tveskæg

 

Det er en fremragende sejljolle, oprindelig bygget i træ. Nogle af de nyest fremstillede er med integreret påængsmotorbeslag.
Jollen er rimelig stiv at sejle i. Det er IKKE en kombijolle, som Askeladen med flere, det er en sejljolle, og ikke særlig rummelig.

 2.5-3 hk gerne en let 2takts.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg er på udkik efter en jolle med gode sejlenskaber og som samtidig kan bruges til en fisketur med motor jeg har overvejet en rügen jolle eller en wayfarer den skal primært bruges i isefjorden og max 3 personer?
Det er en Oslojolle ikke velegnet til. Der er også Trissjollen- With 16 fods, som kan bruges med op til 30hk

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Prøv at kigge i DBA der er rigtigt mange sejljoller for tiden der kunne opfylde dine ønsker, der er da også i G & G men der er det mindre overskueligt.
Annonce
Hej Jakob

Den allerbedste jolle er Wayfarer - den er ikke tungere end at man på en almindelig strand, kan rulle den op på luft-pølser med agterenden først op (som også kan virke som opdrift under sejlads) - den kan sejles af een - og man kan være to voksne + et par mindre børn. Man kan også være 3 voksne.
Der er plads til en del bagage også.
Konbination af vægt og sejldygtighed gør, at den er meget anvendelig til ture, hvor man evt trækker båden på land, mens man hygger sig / slår lejr med børnene et par dage.
Oslojollen derimod er en del tungere, og ikke til at rulle op på stranden uden meget mas.

Hvis du laver Wayfarer med ekstra rebehuller, så kan du sejle i rigtig meget vind - i beskytte farvande, uden for vilde bølger.
Til Isefjorden er den perfekt - du kan sejle overalt, hvor der er bare lidt vand - og du trækker sværdet op efterhånden.
Husk - når den ligger og gnubber i strandkanten, kan der komme grus i sværdkisten - IKKE godt - altså helt op med det samme, eller lad den flyde lidt ude fra stranden.
Wayfarer findes i flere versioner - Mark 1-2-3-4 de er ens på nær indvendig indretning.
Vi brugte en Mark I i mange år til familiesejlads, Den indrettede jeg med opbevaringsnet og lommer osv, så den var praktisk. Desuden oplevede vi aldrig uheld eller kuldsejling.
Denne jolle har et super godt forhold mellem størrelse, vægt og håndterlighed osv.
Man kan have en lille motor på også - men kommer langt med to pagajer.
Lidt dyrere end de andre, men holder prisen, og er alle pengene værd.
Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.
Den første linie i dit svar, skal det forstås, som om du er altvidende om emnet , og andres meninger, som følge deraf, er redundante ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så så lynæs det er bare hans mening, deri behøer vi ikke at være enige.

tveskæg

 

Hej Lynæs

Prøv at lade være med at køre tingene ud af en tangent - det er jo indlysende hvad jeg mener.

--- jeg skriver hvad jeg mener personligt - jeg ved godt at jeg ikke er vorherre, og jeg tror heller ikke at der er ret mange mennesker der tilskriver mig at være alt-vidende.

Jeg prøver bare at bidrage med hvad jeg ved om en god jolle, og ikke andet.

Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Jamen så fik jeg da svar på det. Det var så en subjektiv bedømmelse.
Da spørgeren tydeligvis ikke har nogen erfaring med sejl, SYNES JEG, det er underligt at foreslå en ret så levende jolle til hans formål.

Derudover er det da en dejlig jolle.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis