Montering af aftræk gennem skorsten eller eksisterende aftrækskanal?

Hej

Jeg overvejer udskiftning af min gaskeddel. Er i tvivl om jeg skal benytte eksisterende aftrækskanal som er ført op gennem taget eller om jeg skal føre aftrækket op gennem skorstenen. Hvad er meste hensigstmæssgit?

Ulempen ved ikke at benytte det eksisterende hul er jo det så skal lappes på taget men også i loftet i bryggerset.

Men hvad er den bedste/rigtigste løsning....

hilsen
tellme

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en udskiftning til en ny gas keddel, er der ingen problemer i det. Det er nemlig ikke noget du må lave selv, og så er den G barberet
For så vidt at du bruger de stumper dvs. det aftrækssystem, der er godkendt med kedlen kan du lige godt bruge den ene som den anden løsning!
Den nemmeste er skorstenen, fordi der kan hører typisk en "hat" med i fabrikantens system, som sikrer at du ikke får vand ned i skorsten og er lavet til brug for den type drift.
Omvendt kan du ikke bruge skorstenen til andet end det, når først du har aftræk fra kedel dvs. det er slut med brændeovn osv. på den skorsten.
Bruger du føring via gammel aftrækskanal vil du skulle skifte taghætte og inddækning.

Udover det skal du sikre dig, at du ikke har for langt aftræk eller for mange bøjninger dvs. modstande i systemet. Har du det vil kedlen ikke kunne fungere optimalt - spørg dig frem hos fabrikanten, de har typisk en modtandstabel over de produkter, der indgår i det godkendte aftrækssystem.

Og jo... det må du faktisk gerne! Du må bare ikke udføre og forbinde gaskedlens gasinstallation samt opstarte den efterfølgende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis