Dampspær mellem flamingo og beton?

Hej

Der er delte meninger, mellem mine erfarne håndværkere der hjælper med vores byggeri.

Vi har netop gravet 40cm ud til lægning af 2x 150 mm sundolit, dette lægges ovenpå sand vi fik at vide skulle gøres ordentlig kompakt ved at vande det grundigt.

Vi havde tænkt os at lægge det sådan (I lag fra bund til top)
Trægulv
Beton
Gulvvarme
Rionet
300 mm sundolit
JORD / vandet sand

Nogen mener at der skal (bør) lægges en dampspær mellem flamingo og beton?

Altså sådan i stedet:
Trægulv
Beton
Gulvvarme
Rionet
Dampspær
300 mm sundolit
JORD / vandet sand

Hvad mener i om denne sag? Jeg vil jo gerne gøre det så godt som muligt...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Hej Der er delte meninger, mellem mine erfarne... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Yes pilehave.
Og det er lige præcis derfor det hedder en fugtspærre.
(Og ikke en dampspærre)

Uanset at hvad, så må man, vi, du og jeg holde fast i hvad der er hvad.
Detder med spærrer er nemlig svært nok i forvejen! :o)
Det er sgu en jungle med hvad der er anbefalet, for nogle siger een ting, mens andre siger noget andet.

Hehe... Hvordan skal os nybegyndere så kunne hitte ud af det når nogle eksperter ikke engang kan blive enige *GG*

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

I skal bare hører efter hvad undertegnet og hpox skriver...
Vi tager ikke så tit fejl nemlig... he he
Du skal kantsikre imod Radon ved at tætne i overgangen fra væggen og betongulvet. Jeg brugte selv en plastmurfolie som jeg klæbede på med fugemasse. Din murer har ikke ret i at den 20 mm kan holde radon væk. efter kort tid vil der være en revne mellem væggen og gulvet og her kommer radon op. Der er for mange i murer der ikke tager radon sikring alvorligt.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Skrevet af msms på 31 aug 2011 22:17
Du skal kantsikre imod Radon ved at tætne i overgangen fra væggen og betongulvet. Jeg brugte selv en plastmurfolie som jeg klæbede på med fugemasse. Din murer har ikke ret i at den 20 mm kan holde radon væk. efter kort tid vil der være en revne mellem væggen og gulvet og her kommer radon op. Der er for mange i murer der ikke tager radon sikring alvorligt.

Hej

Med hensyn til Radon sikring, er det rimeligt svært hvor vi har købt hus da huset er fra 1890, men vi har dog tænkt os at gøre et forsøg.

Dette må bare blive "så godt som muligt" da vi ikke har et "fundament" at lægge radon sikringen ud mellem.

Beklager at det ser noget fortegnet ud her, men eftersom vi har en kampestensmur som ydermur / ydermursfundament (10cm), har vi måtte understøbe et indvendigt fundament, lægningen af flamingoen har været kompliceret, hvorfor der sommetider er kommet nogle revner + forskelle ifht væg / fundament - hvilket vi skal fylde op med leca cement blanding.

Der lægges cirka 10cm flydebeton med gulvvarme i, og 250mm rockwool i væggene indvendigt.

Den "Radon" sikring vi KAN lave er den blå streg som jeg har på billedet ovenfor, det er en almindelig 0.2mm dampspær som går LIDT ind over flamingoen, og helt ud til væggen - der skal faktisk være 20mm flamingo op af ydervæggen (for at give det plads til at bevæge sig lidt, det glemte jeg at tegne på .

Dampspær vil altså følge op, og blive fæstnet på dampspær ved de to indvendige gipsplader - så der er en YDERSIDE og en INDERSIDE af huset.

Vi kan ikke undgå de revner & skæve fundamenter / ydervægge. Det er nemlig et underligt hus, noget af huset har 65cm fundament, mens meget af det ikke havde noget fundament overhovedet.

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

nu skal jeg ikke udtale mig om radon sikringen, men hvis det er muligt sørg for at din dampspærre bliver trukket tilbage(maks 1/3 inde), så den ikke ligger helt ude ved kanten, da du så vil gennembryde den alle steder hvor du skal have installationer (kontakter osv)
Skrevet af kimcarlsen på 01 sep 2011 09:00
nu skal jeg ikke udtale mig om radon sikringen, men hvis det er muligt sørg for at din dampspærre bliver trukket tilbage(maks 1/3 inde), så den ikke ligger helt ude ved kanten, da du så vil gennembryde den alle steder hvor du skal have installationer (kontakter osv)

Hej og tak for din kommentar

Ja jeg har tænkt mig at det skal dampspæren skal ligge bag ca 5cm rockwool og dernæst 2x 10cm rockwool bats.

Jeg har lige lavet denne side om forberedelse til støbning af gulvet

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis