gammel redningsbåd

hej
jeg har fået en gammel ombygget redningsbåd som jeg vil fikse i løbet af vinteren

det er en 26 fod klinkbygget træbåd belagt med glasfiber

der er lidt fiber skader som vi lige skal have udbedret, ellers ser skroget egentlig fint ud

men den mangler roret og beslagende dertil.  hvilken form bør den have og hvordan skal det sidde fast, skal der ikke være nogle lejer/bøsninger i beslagende???

Jeg har købt et sæt hydralisk styring , da det der sad der var med vejre og ikke komplet ej herller intakt

på forhånd tak
puk

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror der er brug for billeder, men de fleste redningsbåde har udvendig ror.
Beslagene er lavet i mange udformninger. En enkel udgave består af en bøsning der fastgøres til agterstævnen med 2 fige (2 sæt) på roret sidder der så et stykke axel der naturligvis ikke må passe for stramt i bøsningerne.

tveskæg

Udformning af ror er afhængi fartøjet og ejerens smag og materialevalg.

tveskæg

hmm.. jeg havde ellers vedhæftet nogle billeder jeg må lige se om jeg kan få dem frem

hvad er det for bøsninger, og hvor kan disse købes??

jeg kan intet finde om bøsninger/lejer til ror andet end rorbrønd som ikke lige er egnet til udvendig model

Tagen tur på havnen,

Det giver inspiration

De fleste rorbeslag er lavet netop til det skib.

tveskæg

Annonce
Jeg har måttet ændre på mit ror og dets montering. Omstændighederne gjorde, at jeg måtte lave det forsæt, hvor lejet sidder. I princippet er det nemmere at lade det gå lige ud, når du nu skal starte fra ingenting. Fladstålet er rustfast 10x80 og akslen i bøsningen/lejet er Ø20 Hvis du laver lejet i nylon, skal du have godt med luft om akslen, da nylon suger vand og udvider sig. Med det resultat at roret kan sætte sig fast. Dette er lavet i noget der ligner nylon, men det suger ikke vand. Jeg har glemt hvad det hedder. Se evt. her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/161023

Hej

Neden som det billede der er en der har lagt op i tråden.
Ellers kør et smut på havnen og se på hvordan andre har lavet det

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

nylonbøsninger ja se det var jo noget jeg kunne bruge til noge

vi bruger tit noget vi kalder pem til at dreje bøsninger med til div maskiner tror da lige jeg skal undersøge om det suger vand.

udformningen betyder måske ikke det store eller hvad? er der ikke noget med at det skal være størst ved overfladen eller hvordan var det lige det var?

Det hedder POM og det er meget velegnet til formålet - men husk nu stadig at der skal være lidt luft til akslen
nåe ja det gør det da også

okay jamen så er det jo bare at gå i gang med projektet

takker mange gange

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis