Voss ovn varmer slet ikke

Et Voss komfur model Elk 664-1 med mindst 8 år på bagen holdt i går op med at varme i ovnen. De keramiske kogeplader virker som de plejer. Jeg kan tænde lys i ovnen og jeg kan få varmluftblæseren til at køre. Men varme og grillvarme er der intet af, helt koldt. Er det ikke mærkeligt at det hele bare er stoppet, mener det virker meget uheldigt at alle varmelegemer er røgt på samme tid?

Nogen der har en ide til at få den til at virke igen?

Mvh.
Kenneth

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på, at der ikke er røget en sikring i din tavle. Det kan sagtens være en ud af de tre i kraftgruppen, dit komfur er tilsluttet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa..
Et eller andet sted på ovnen sidder der er termo sikring, den er monteret så den kan føle varmen inden i ovnen.. det er en lille blank ting med 2 skruer, og en rød dims i midten "sådan kan den se ud".. det lyder som det er den der skal skiftes.. når du finder den, så kortsslut de 2 ledninger se om det virker, og skaf en anden, og husk at monter den igen ;-)
Mvh Jan J
Bare lige for en god ordens skyld, så betyder en kortslutning at jeg forbinder de to ledninger, ik? :-) Der ryger ikke nogen sikringer osv, sker noget vildt?
Tror jeg har lokaliseret termosikringen, ikke at se på udvendige ovn, men måtte afmontere bagpladen. Det som jeg tror er termosikringen er desværre nittet fast med 2 nitter så jeg kan ikke tage den af. Der er en rød og en grå ledning tilsluttet til den via kabelsko, den røde ledning var ca. 1,5 cm op fra kabelskoen helt hvid og krakelerede når jeg rørte ved den og den grå lednings kabelsko var helt iret. 
  
Har endnu ikke prøvet at kortslutte, vil lige høre om det lyder som det rigtige sted.
Annonce
Det lyder rigtig.. du kan evt bore de propnitter ud, så du kan tage den gamle med, når du skal bestille en ny.. det er vigtig der kommer en ny i !!
Prøv at demontere de 2 ledninger og monter dem sammen i en samlemuffe, også se om skidtet virker..
Ingen grund til at fjerne termo, før du har konstateret det er den der er problemet ;-)
Mvh Jan J
Så har jeg gjort som du skrev og nu varmer ovnen på fuld knald som før:-) Overhedningstermosikring er bestilt til 220 kr ex.fragt, så det er jo billigt sammenlignet med en installatør. Tak for hjælpen allesammen
Fedt det virker, og tak selv for tilbagemelding.. det kunne mange lære lidt af ;-) // Jan
Ja jeg lærte da noget igen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Noget er galt igen!!!
Efter en succesfuld test i eftermiddags hvorefter jeg skrev herinde at alt var godt, skulle der laves boller til aftenkaffen. Og så kunne ovnen igen ikke varme ordentligt, så bollerne kunne ikke bages færdige.
Da jeg så kigger om bagved for at se samlemuffen ser jeg den er smeltet sammen og de små skruer er skudt opad og den er simpelthen blevet ødelagt således at forbindelsen mellem ledningerne er røget.
Har jeg misforstået noget, troede at jeg kunne bruge ovnen til den nye overhedningstermostat kom? Har jeg ødelagt noget i ovnen, tror I?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis