Hjælp til ensidigt tagfald mod mur

Pga. lokalplan må småbygninger kun være 180 cm i højden i skel og det er jo nærmest kun pygmæer som kan anvende udhuset, hvis faldet skal være fra skel og ind i haven - dvs. endnu lavere end 180 cm. Har været hos naboen for at studere fænomenet og kom hjem med en bule i panden fra et spær pga. den lave loftshøjde.

Mod min nabo er bygget en mur på ca. 2,5 meter i højden. Min plan er nu at bygge mit udhus helt op mod denne mur, men således at det ensidige tagfald er mod muren i skel, så jeg kan lade taget stige til 2,5 meter i højden 2,5 meter inde på min egen grund, hvilket er ok i iht. lokalplanen.

For de som nu kommenterer på at det nye bygningsreglement siger at et udhus må være 2,5 meter i skel, så kan jeg oplyse at min lokalplan specifikt nævner BR98 og at dette kun kan afviges med en byggesag og ansøgning om dispensation samt nabohøringer i hele området (og det gider jeg ikke at bøvle med for et udhus).

Tricket er nu: Hvordan laver jeg en tagrende/skotrende mellem denne mur og taget på mit udhus? Da den eksisterende mur bliver bagvæg i skuret, så vil jeg helst undgå, at renden kan løbe over og ned i udhuset. Er ude i nogle overvejelser med at få en blikkenslager til at lave en firkantet skotrende som monteres på muren (enten fræset ind eller med en inddækningsprofil over som også indfræses i muren). På den modsatte siden monteres taget med en inddækningsprofil/tagfod ned i denne skotrende). Skotrenden har så et lille fald ned mod et afløb/nedløbsrør i den ene ende af udhuset.

Er der nogen med en bedre idé? Gode forslag modtages.


Mvh. Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en smådårlig løsning, men hvis du f.eks. bruger tagpap hele vejen så kan det jo nok gøres tæt.

Men er det slet ikke faldet dig ind at når lokalplanen begrænser højden i skel til 1,8 meter så er det fordi man slet ikke er begejstret for skurbyggeri langs skellet?.

En fidus kunne være at du sænker gulvet i skuret ½ meter under terræn og laver soklen 15 cm over samme terræn. Så er der plads til at undgå hovedstød. :o)

smådårlig? :-) der findes jo masser af arkitekttegnede huse hvor to tagflader falder mod hinanden eller "den forkerte vej" i forhold til normen :-)

min tanke var blot at vandet fra et almindeligt tag løber ned i en tagrende uden problemer - nu har jeg bare en mur på den anden side af tagrenden og vil have en tæt løsning i overgangen mellem de to samt sikre at et evt. overløb ikke løber ned i udhuset ...

der er masser af skure i skel... det er blot - som jeg skrev - en lokalplanbestemmelse der præcist specificerer at BR98 gælder (og dengang var det 1,80 i skel i hele landet og ikke specifikt hvor jeg bor) - har været i dialog med kommunen og jeg må gerne bygge højere men så kræver det en byggesag og det orker jeg ikke for et skur til 10.000...

har tænkt på at sænke terrænet men så har jeg nok et problem med vand og fugt, hvis ikke sokkelløsningen skal blive alt for dyr og besværlig - og så skal jeg også lige grave 5 m3 jord væk... lang arm og alt for meget bøvl :-)

men tak for input :-)


Mvh. Anders
Vel var det ej - 180 cm i hele landet. Har det aldrig været.

Reglerne for byggeri i skel er præcis de samme i dag som de var i BR98 og har været det siden i hvert fald BR72 og formodentlig siden det første bygningsreglement gældende for hele DK udkom dengang Ruder Konge var Knægt.

Men grunden til at der kan være en smådårlig løsning i dit tilfælde er den relativt lave taghældning. Ved 2 stk 45 gr. tagflader er det ikke noget problem.
Problemet er primært tøsne. Hvis der ligger en ½-meter tøsne i din "tagrende" vil der trænge vand baglæns op under eventuelle tagplader eller -sten.
Derfor kan papløsningen være en mulighed.

... for slet ikke at tale om blade, kviste ol. som kommer flyvende gennem luften.

 

Tak for input vedr. tagpap. Jeg kigger på det... har lav taghældning i forvejen på huset og har haft lidt tilbageløb af vand. Mens jeg kigger på tagpap kan du læse lidt på bygningsreglementet fra '98 imens... :-)

BR-S98 (som er anført specifikt i lokalplanen - har været hele møllen igennem, så der er ingen grund til at være så påståelig for jeg har ret...) siger 1,8 meter i skel. I senere reglementer er højden i skel tilladt op til 2,5 m.

Pkt. 12.2.2

Småbygninger må opføres nærmere skel mod nabo eller sti end 2,5 m, når højden i skel højst er 1,8 m over terræn. Fra skel og indtil 2,5 m fra skel må højden ikke overstige en jævn stigning fra 1,8 m til 2,5 m.

http://www.ebst.dk/bygningsreglemen...id416/0/42


 


Mvh. Anders
Ja, det er undertegnede der roder lidt rundt i Garager, carporte osv. og Småbygninger på max. 10 m2

Men reglen om de 1,8 meter i skel gælder kun såfremt du har opbrugt kvotaen for Garager, carporte og lign.

Du må nemlig gerne bygge Garager, carporte osv. i skel. i en højde af 2,5 m over terræn.

Garager, carporte osv. må have en længde på max. 12 meter i skel og en højde i skel på max. 2,5 meter.

Jeg husker ikke helt sammenhængen mellem de to afsnit, og om du, såfremt du i forvejen har 12 meter bygning nærmere skel end 2,5 meter, overhovedet må bygge mere i skel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis