Opsætning af ny lampe

Hej, Jeg har lige købt en ny lampe med tre ledninger. Blå, brun og grøn/gul. Altså den sidste er 2-farvet. Stikket består af 4 steder hvor man kan sætte ledningerne fast. M1, M2, F og O eller 0. Jeg kan ikke helt gennemskue om det et bogstaven eller tallet. Jeg ved fra guiden at den 2-farvet ledning (Grøndahl/gul) er Jord (Earth/Ground). Jeg har læst igennem en del indlæg her som blot har forøget min forvirring. Et der en venlig sjæl der kan forklare mig hvordan jeg sætter mine ledninger op for at få min lampe tændt ASAP. På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din lampe skal monteres indendørs, monterer du den brune i klemmen mærket M1 eller M2, den blå i klemmen mærket  0 (nul) og den sidste gul/grøn er der formentlig ingen klemme til men bare et hus i lampeudtaget. Står der noget i den anvisning, der fulgte med lampen, noget om, at den skal jordforbindes?

fase
Jeg fik lampen sat op uden problemer. Tusind tak for hjælpen.

Som tilføjelse til ovenstående besvarelse vil jeg sige, at du some udgangspunkt ALTID skal forbinde PE lederen (den grøn/gule) til jord! Hvorfor du skal gøre dette er fordi, at PE lederen bruges til at aflede en evt. fase på stel - ud i jorden. Derved kan dit HFI/HPFI registrere en fejl i installationen og koble fra, før du eller en anden får stød.

Der er tre ledninger i din lampe:
Brun - bruges til fasen (altså mellemledningen)
Blå - er nul/neutral (i dit lampeudtag skrevet som "0")
Grøn/gul - PE leder (også kendt som jord/earth/ground)

Du beskriver tilslutningstedet som et 4-leds 50/50 lampeudtag [som dette]. I disse er der 4 tilslutningsklemmer:
M1/L - mellemledning 1 eller fase
M2 - mellemledning 2
N/0 - Nul
og en jord/PE klemme typisk tegnet med jord-symbolet [som dette]

Det lader til at du har fået lampen til, at virke. Og derved må din tilslutning af den brune og blå ledning være korrekt. Men har du monteret PE ledningen? Ellers synes jeg du bør gøre det hurtigst muligt.

Såfremt lampeudtaget har et par år på bagen er der ikke nødvendigvis en jord-klemme til stede. Og er det tilfældet er der formentlig ikke jord i selve installationen. Det er da fuldt ud gangbart at montere lampen uden at tilslutte jord-lederen.
Ja, det er mig som læste forkert - troede kun han havde nævnt 3 klemmer og ikke jord-klemmen (pga. symbolet).. Lang historie!

Men tror også vi er enige når jeg siger, at PE lederen skal altid forbindes - under forudsætning af, at der er funktionelle PE leder i installationen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis