fugt trængt 1m op i ydermur

Da vi købte vores hus fra 1935 for 3 år siden var det nymalet udenpå. Med tiden er det blevet tydeligt at den nederste meter mur er meget fugtig, med følge at malingen langsomt skaller af.

Vi tegnede en udvidet ejerskifteforsikring hos Tryg, og taksatoren har lige kigget på huset. Det var svært for ham at se om fundamentet er udgjort af cementsten, eller om der er beton nedenunder. Han fortæller at "sådan byggede man huse dengang", og at sådanne skader er forventlige for gamle huse.

Grunden til man tegner en ejerskifte er da netop for at beskytte sig mod usynlige fejl (der står intet i tilstandsrapporten heller) - bør forsikringen ikke dække her?

Det er 3 sider på huset der er fugtige...hvor mon fugten kommer fra og hvordan dælen får jeg fugten væk så jeg engang kan få et sundt hus?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En nærmest typisk skade på huse bygget af cementsten, hulmuren er sandsynligvis 
fyldt med murmørtel i den  nederste del og man ha måske også glemt murpap.

At rense hulmuren og indlægge murpap er ikke umuligt men en vanskelig og tidsrøvende opperation,og hvis man ikke selv kan, eller tør,ret kostbart.

Det der skal ske er at man udtager to tre skifter lige over fundamentet og renser hulmuren for nedfalden mørtel fra opmuringen.
Derefter indlægges murpap og der mures igen til.

Det siger sig selv at man kun kan udtage et meget begrenset antal sten af gangen.

tveskæg

 

Hvis ikke huset har hulmur mangle der (kun ) murpap. Man kand her skære et snit med en bajonetsav,to tre sten a gangen og indskyde murpap i snittet.

Det er fugt fra jorden der via fundamentet trænger op i muren.

Hvorvidt ejerskifte fosikringen vil være med har jeg ingen ide om.

Jeg mener dog at fejlen burde være bemærket i tilstandsrapporten.

tveskæg

 

At save muren igennem hele vejen rundt bliver noget af en opgave, men er selvfølgelig brugbart. Men hvis du skal skære væggen igennem hele vejen skal du undersøge om der ligger kabler, rør osv. som du nødigt skulle skære over. Er der også fugt i væggene indvendig?
Ejerskifteforsikringen burde dække sådanne ting men jeg har desværre ikke meget tiltro til mange af dem der bliver lavet. 

Prøv at kigge på nedenstående link. Hvis deres løsning virker vil det gøre projektet noget nemmere
http://fugt1.dk/

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tilstandsrapporten har til formål at sammenligne huse af tilsvarende type og alder.

Som det fremgår af Tilstandsrapportens side 3, nederste afsnit.

Og derfor er det for såvidt korrekt når taksatoren påstår at skaden ikke er omfattet af forsikringen fordi det altså var den normale måde at bygge huse på i 1935.

MEN.

Du har måske en chance hvis der IKKE er ilagt murpap mellem fundament og murværk. Jeg mener nemlig at man allerede fra århunderets start var opmærksom på fugtoptrængen fra jorden, via fundamentet og op i murværket.

Men det kan blive en svær vej. Der er mange ting der kan spille ind.

F.eks. er det lidt mærkeligt at huset ikke har hulmur. Og man kan sige at det har været et "emmeligt simpelt hus" hvor man bare ikke har fundet det nødvendigt at ilægge murpap.

Omvendt kan du påstå at der i de allerfleste huse bygget i 1935 var der ilagt murpap og at såfremt der ikke er det i dit er der en mangel, en skade.

Det kan iøvrigt osse være at din sokkel blot har været tjæret på oversiden inden opmuringen er foretaget.

Du har osse den mulighed, dog meget spinkel, at påstå at sælger har givet mangelfulde oplysninger til tilstandsrapporten. Hvis fugtproblemet strækker sig over 3 sider af huset og er udpræget burde forholdet måske have været oplyst under tilstandsrapportens:
"Sælgers øvrige bemærkninger vedrørende fejl og mangler"

Men som sagt den er spinkel. Forbered dig på selv at betale.!!!
Annonce
Og derfor er det for såvidt korrekt når taksatoren påstår at skaden ikke er omfattet af forsikringen fordi det altså var den normale måde at bygge huse på i 1935.

Hvad f*** gør man så som huskøber? Det er da netop derfor man køber en forsikring til 10000kr og ligeså høj selvrisiko, så man har en ærlig chance overfor skjulte fejl...Vi ville aldrig have købt huset havde vi været bekendt med fejlen.
Forstår godt det er forbundet med risiko at købe et gammelt hus - og derfor tegner man en forsikring.

Hvis jeg gør som tveskæg anviser - fjerner mørtel, lægger murpap og murer med alm massive mursten, så burde muren ikke længere suge fugt, og resten af den ovenliggende mur vil langsomt tørre?

Tak for svar!

Korekt.


tveskæg

 

det er sq en ærgelig situation du er kommet i...Vi har stået i nogenlunde samme problem med vores ene gavl..Vi havde en luftfugtighed på mellem 75 og 80% i vores soveværelse pågrund af opstigende sokkelfugt..Det gav skimmelproblemmer osv...Vi fik lavet en Vandex behandling samt gravet sokkel fri, så den blev pudset rigtigt op, tjæret, og sat platonplader på og tilsidst lagt drøn rundt om gavlen...men du kan læse denne her omkring vandex og grundfugt, det kan være et alternativ til at ligge murpap ind i væggen
http://www.vandex.dk/indhold/brochure/grundfugt.pdf
Jeg mener ikke at du kan løse problemet helt med den løsning som Profi beskriver, men det Vandex produkt ser ret spændende ud. Er du sluppet af med fugten Profi? 

Selvfølgelig kommer fugten også fra siderne af soklen men også fra undersiden og det er næsten umuligt at stoppe den fugt der trænger op derfra. Den mest optimale løsning er den som Tveskæg anbefaler, selvom den er noget omstændig.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Msms....ja det er vi faktisk :-) lavede en del tiltag dengang...flyttede vinduet så vi bedre kunne lufte ud, udbedrede soklen, dræn osv..og så den vandex ting...alt i alt har det hjulpet meget, faktisk så meget jeg overvejer at lave vandex tingen på den anden gavl på et tidspunkt....Hvis du bor tæt på brøndby, så kan du komme forbi og se det...man kan 4-5 år efter stadig se fugtige pletter hvor de borede hullerne dengang :-)
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også