Silikonefuge oven på flise?

Hej,

Vi har et badeværelse, hvor der er en halv flise op ad væggen hele vejen rundt. Desværre har nogle malere i tidens løb fået malet lidt på toppen af flisekanten, som er rug, og derfor svær at rengøre helt.

Derfor vil vi gerne lave en hvid silikonefuge på toppen af flisen mod væggen, og har forsøgt med de gule dimser man kan få i byggemarkeder, og et stykke af en malerpind uden rigtigt at få et godt resultat.

De gule dimser er ikke store nok, så der kommer en kant som følge:

|\   <- silikonfuge
|  \
|---------   <- kant på flise
|        |
|        |
---------- Gulv -------------

Og det er mere end svært, at få et godt resultat med et stykke fra en malerpind, da vi skal trække silikonefugen over 2m; enten for lidt silikonefuge, så det ikke dækker, eller for meget, så væggen bliver tværet helt ind (ja, jeg har brugt meget tid på at fjerne silikonefuge - nogen råd til hvordan man gør det nemt? :-).

Jeg har søgt nettet tyndt for råd, men hver gang handler det om hjørnefuger eller fuger ved et badekar :-(

Nogen der har nogle tips til, hvordan man nemt får lavet en flot fuge, der går helt til kanten på flisen som følge (størrelsesforholdet passer ikke lige):


|\   <- silikonfuge
|  \
|----   <- kant på flise
|   |
|   |
---------- Gulv -------------

- Ronni


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først ville det jo være en rigtig god ide og bruge noget malertape på kanten af flisen, og trække noget malertape hen langs muren.
Så har du afgrænset så du ikke sviner mere end godt er, og fugen bliver lige.
Så kunne du købe en is, og derefter bruge pinden som fugepind, evt selv lave en der passer.
Også ellers bare fuge løs, evt bruge lidt sulfovand så det ikke hæfter på pinden.

Held og lykke, øvelse gør mester.
2 stykker malertape også fugepinde til at glitte det med, det er klart det nemmeste hvis det skal være silikone, jeg har dog selv lavet dem her i huset med flisefugen, da jeg fugede fliserne det var endnu nemmere...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kræver øvelse at lave en flot fuge.

Du skal bruge en rigtig fugepind, som købes i sæt på en 3-4 stykker i byggemarkedet.

Dernæst laver du et øvestykke et sted. Et bredt brædt som skal iludere væggen og en liste af samme tykkelse som din sokkelflise, (som den hedder).

Og så øver du dig med noget billigt fugemasse og din glittepind af passende bredde. Pindene har du ståene i en bøtte med vand tilsat et strint opvaskemiddel. Pinden dypper du i vandet således at fugemassen ikke klæber til pinden.

Og så bliver du bare ved at øve dig indtil du opnår ekspertstatus.

Og så fuger du oven på din sokkelflise.

(Ulempen ved at være ekspert er bla. at det i al fremtid bliver dig der skal ligge og smatte rundt med fugemasse. :o))
Hej,

Mange tak for svarene og de gode råd.

Jeg vil prøve med nogle fugepinde, vand & opvaskemiddel og malertape, men som med så meget andet er det jo øvelse gør mester... jeg er bare det sorte får i en familien, når det kommer til håndværk :-P så det kommer nok til at tage sin tid :-)

- Ronni
Et andet godt lille tips er at spraye lidt sulfovand på fugen når den skal glittes, men pas på, det ka godt løbe lidt og så gør det ikke noget at der er rigligt med sulfo i vandet.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej det er ej.
Den med påsprøjtning af sulfovand samtidig med at du glitter.

Dels risikerer du at sprøjte sulfovand på kontaktfladen inden der kommer fugemasse på. Og du blander i et vist omfang sæbevand og fugemasse i fugens overflade.

Og det er ikke noget jeg selv har fundet på. Men har fået det fortalt at en fugemand.

Lidt af fidusen, er også at få lagt, en pæn ensartet pølse, og i rette mængde.

Jeg bruger ofte en finger dyppet i sulfo, til at afglatte med, det virker fint for mig.

Lad nu være med at bruge det billige fugemasse, det er ikke rengøringsvenligt, på den lange bane.
Køb noget sika, eller andet kvalitet, beregnet til vådrum...

mvh jens


 


 

Det med at sprøjte lidt sulfovand på fugen inden man glitter af med en fugepind er faktisk også et tips jeg har fået fra en fugemand, og her virker det nu meget fint. Det med at ramme kontaktfladen ka jo undgåes ved at stoppe 10 cm før enden på sin fuge, hvis den da er så lang at man ikke ka nå at lægge fugemasse på hele stykket.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også