Cordoba 1996; kølerblæser kører ikke

Hej
Konens Cordoba fik det for varmt idag. Temperaturviser kom op i det røde felt. Hun slukkede for for bilen. Jeg kan konstatere at der mangler kølervæske, men undrer mig også over at blæseren ved køleren ikke kørte - burde den ikke gøre det? Hun stoppede ca. 500 meter fra hjemmet og jeg kørte den hjem. Her startede blæseren heller ikke - selv om temperaturmåleren steg igen.

Nogen bud på hvor jeg skal fejlfinde først?

Vh
Carsten

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du starter med at føle efter om køleren bliver varm. Bliver den det kommer der vand igennem. Såvidt jeg husker, sidder der en føler i bunden af køleren med to ledninger i. Prøv at se om der er ir på kabelskoene. Ellers prøv at kortslutte de to ledninger og se om ventilatoren kører.


fase
Var lige ude at tjekke. Det virker ikke som om der kommer vand i (men har heller ikke fået efterfyldt, så måske der simpelthen ikke er mere vand på) men der sidder en føler på venstre side (midt på i højden) af køleren. Der er 3 "hunben" i stikket jeg tager af. Kan de også kortsluttes for at tjekke om blæser kører?

 

Du kan ikke kontrollere om køleventilatoren virker, hvis der ikke er vand på køleren, så det skal være i orden først.


fase
Hej
Nå men fik fylkdt kølervæske på og kunne konstatere at den stadig ikke kørte rundt. Jeg kørte i den forbindelse en lile tur for at gøre motoren lidt varm, og pludselig kunne jeg høre nogle smæld nede fra sikringsboksen. Da jeg kom hjem, kunne jeg tydeligt høre at der var kortslutning i noget. Den tidligere ejer havde monteret noget billigt centrallås som jeg hev ud og tada - så kørte blæseren (efter endnu en tur).
Kan det have været noge så simpelt som en løs forbindelse 7 kortslutning? Burde sikringen til blæseren så ikke have været sprunget?
Jeg kan derudover se at der kommer en del kølervæske retur i det lille rør i ekspansionsbeholderen - er det normalt?

Vh
Carsten

 

Så kører Seaten igen! Vand og olie er vigtige væsker på en bil. Benzin er ikke vigtigt, du kan højst gå istå. Det elektriske system i en moderne bil er kompliceret og kræver indsigt for at lave ændringer.

fase
Hvis der har manglet meget vand på din køler, kan du være sikker på at den ikke starter, da føleren til blæser sidder i køleren.
Og temp skal være omkring ca 100 grader for at blæseren starter.

Og efter at du har efterfyldt, så hold øje med den de næste dage, kan jo nemt være noget galt nu den manglede så meget vand. evt toppakning. (hvidt røg fra udstødning) eller der kan være hvidt snask i din olie, check dæksel hvor du påfylder olie.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis