Marstal 5 hk F1 - reversgearet aksel knækket

Er der andre der har erfaring med at aksel på min Marstal motor knækker ved splitten? Det skete også for et år siden - her fik jeg skiftet den og rettet motoren op med stål skiver...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ringe til Finn Ligaard på Marstal Motor fabrik, der får du de rigtige svar.

Tlf.  6253 1219
Hej Anders,

Lignet den op - nej ! Den knækket for ca. et år siden hvor jeg gennem Marstal fik fat i en ny aksel - og fik en motor man til at skifte den?!?! Her Lignet han den op? Har du erfaring med dette?
hej. bulowb. har du fået løst problemet. det tyder på du skal søge en løsning et andet sted en lige omkring spliten. hvor let går reversgearet i frigear. tænker at det måske er strammet for meget og når du så tager revers gearet i neutral, stopper gearet hurtigere end skruen og det får akslen til at knække over tid. ps, husk altid at gå i tomgang inden der skiftes retning.
Du siger noget rigtigt - tror jeg - efter jeg fik sat ny aksel i sidste år har frem og bak været meget meget hårdt at få den i gear?
tak jeg taler lige med min motor mand....
Annonce
Har selv haft samme problem med split området, satte en Bullflex kobling imellem (opligningen behøver ikke være 100 % nøjagtig med Bullflex ) Bullflex kan med fordel købes hjem fra tyskland , der spares 800-900 kr.
Med min Bullflex kobling kan kaffen nu stå ved siden af rorpinden i min damjolle uden at kaffen hopper ud af koppen :o

Marstal Engine sound = love it 
Billeder af bullflex kopling , ses til venstre på akselen (dog ikke i min båd) 

Marstal Engine sound = love it 
Hej
Jeg har nu renoveret hele min Marstal motor med ny aksel reversgearet og skal til at få den i båden igen...men det lyder interesant med din løsning..
Har du et par FOTO fra din motor? Og hvilke type bullflex passer til Marstal f1 ? Og har du www Adressen i Tyskland ?

Mange spørgsmål

Bh
Helt okay med flere spørgsmål , det er jo herligt at man her i dette forum kan få svar på meget og høre andres erfaringer.

Lige til info , min Marstal F 5hk fik nyrenoveret motor og reversegearkasse for ca 3 år siden ,sidste år tabte gearkassen olie ved aksel udgang , det viste sig at være en ødelagt pakdåse , sikkert grundet for store vibrationer , som nu er begrænset kraftigt af Bullflex,en
så det problem er sikkert passe nu. 

til din F1 , kan du bruge en Bullflex 2 , den kan optage op til 2 grader fejl i opligningen (opligning = synkron/lige tilpasning af drivaksel kontra skrueaksel) hvilket er ret meget,
ved 2 graders fejl kan bullflex type 2 klare op til 3250 omdrejninger og hele 6500 hvis opligningen er 100 % korrekt , din F1 kører vist under 1600 omdrejninger så der er rigeligt med spænd der , Bullflex 1 giver ikke den 2 grader respit i opligningen så type 2 må være valget
også grundet størrelsen , en større vile værre totalt owerkill , der vælges mellem 20 mm eller 25 mm aksel , så der må du måle engang. Umiddelbart passer Bullfleksen måske ikke til din drivaksel flange (drivaksel = akselen fra gearkassen sikkert monteret med flange) jeg fik lavet en flange ved at få en større skive skruet på den bestående drivaksel flange så den matchede Bullfleksen (den blev udført på et finmekanisk værksted i Greve til Kaffekasse penge) . på driv aksel enden som tilpasses i længden med en vinkelsliber (god afdækning under, metalspåner ruster og er ikke gode at have i bunden af båden) monteres Bullfleksen med Bullfleksens indbyggede klemflange. 

Jeg har købt min hos www.yachtzubehoer24.eu  søge ord Bullflex 2 Vælg `"weitere such optionen" , Welle betyder aksel der vælges som sagt mellem 20 og 25 mm aksel , hvis din aksel mod forventning skulle være kraftigere skal man gå op i Bullflex størrelse eller dreje af akselen så den kommer ned på 25 mm i klemflangsens længde.
Desværre er den steget en del så den koster 2531 kr (incl fragt) mod 3150 kr til 3400 Kr (incl fragt) i Danmark, men 600-800 kr kan da spares.
 
Jeg skal se om jeg kan få taget et par shots , næste gang jeg er ved båden og få dem lagt på her.

Mvh Bo

    


 

Marstal Engine sound = love it 
Ups glemte lige også at fortælle at Bullfleksen er super god til at opfange inertién ved igangsætning og retningsskift (fra frem til bak ) grundet den store gummi ansats og side samt længde verts påvirkning.

   

Marstal Engine sound = love it 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis