Dannebrosvinduer - hvilke døre m.m. passer til?

Hej,

Har brug for lidt inspiration.
Har planer om at der skal dannebrosvinduer i den kommende ejendom.
Vinduer som disse:


Men jeg har synes ikke terrassedøren på billedet passer til vinduerne.
Så jeg er på udkig efter ideer til hvilke type af terrassedøre og vinduerspartier på størrelse med døre, som jeg kan bruge sammen med dannebrosvinduerne.

Lad mig høre :-)

mvh
Claus

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syns den passer fint. Kan ikke rigtigt se hvilken der ellers kunne passe og som ville komme til at tage noget mere af det lys der kommer ind.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej Claus

Jeg er altså enig med dig i, at det ser forkert ud. Vinduerne i døren ser for store og mørke ud i forhold til vinduerne. Der kunne godt være fylding forneden i dørene. Eller de to fløjdøre kunne også erstattes af en enkeltdør med midtersprodse i samme tykkelse som dannebrogsvinduerne.

Jeg har ikke noget godt bud på, hvordan det kan gøres bedre. Ofte synes jeg, at de døre og vinduer, som huset er "født" med er de bedste. Kan du ikke finde nogle originale tegninger og få lidt inspiration? De findes ofte på kommunens Tekniske Forvaltning.

mvh Janus
At lave en enkeltdør med lodret sprodse ville være det rene pop.

Der skal skeles til hvordan man lavede døre dengang dannebrogsvinduer var stort set den eneste vinduestype man brugte. Og det var som dem på billedet, dog med fylding for neden. Lidt for smalle måske fordi man normalt ikke havde hængsler der kunne bære brede døre.
Passende proportioner som den lokale snedker nemt kunne lave.

De vinduer/ruder der vises på billedet er givetvis ikke som de originale som formodentlig var delt en gang vandret. Fordi glasstørrelserne ikke var så store jo.
En arkitekt fortalte mig at man skulle forsøge at holde de samme højde/bredde forhold på glassene i de enkelte elementer. Det er selvfølgelig svært når der er tale om dannebrogsvinduer

Det han mente var, at hvis du har vindueshuller som på billedet og valget gik på dannebrogsvinduer så vil det se helt forkert ud, hvis man pludselig placerer et dannebrogsvindue i et kvadratisk vindueshul ved siden af, da ruderne ville blive "klemt" og højde/bredde forholdet blev et andet.

Jeg synes faktisk ikke, at det ser så ringe ud på billedet. De døre kan sagtens anvendes.

Hvis du vil lege lidt med udseendet så har (eller i hvert fald havde...) Rationel et godt program på deres hjemmeside, hvor man kan uploade et billede af sit eget hus og så indsætte elementer efter eget ønske.

Mvh. Jakob Jørgensen
Altid godt med lidt input, selv om de fleste synes det modsatte af mig.
Jakob J, det er netop det her med at holde symmetri som du nævner, som jeg synes er vanskeligt med dannebrosvinduerne.
Har rodet lidt med Rationels program, det er meget smart.

mvh
Claus

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis